2022-02-24 07:00Pressmeddelande

Apoteksgruppen fortsätter satsa på internrekrytering

Hela 50 procent av alla tjänster på Apoteksgruppens huvudkontor tillsattes genom internrekrytering under 2021. Det är resultatet av en intern satsning på rörlighet och talanger, som fortsätter under 2022.

”Genom att rekrytera internt bygger vi vår företagskultur. Företag som väljer att satsa på personlig och karriärmässig utveckling har en stark attraktionskraft – vilket är särskilt viktigt på en konkurrensutsatt marknad som vår”, säger Sofie Almqvist Gärtner, HR-direktör på Apoteksgruppen.

När det gäller apotekschefsjobben, tillsattes 15 procent internt under 2021. Inför 2022 är målsättningen lite högre när det kommer till dessa befattningar. Där är målet nu 30 procent, medan målsättningen för internrekryterade ledare på huvudkontoret kvarstår på 50 procent.

På apoteken är det vanligaste karriärsteget att man går från ett arbete som säljare egenvård till apotekstekniker, apotekare eller receptarie.

”I dag har vi en ledningsgrupp på Apoteksgruppen där tre av sju medlemmar är internrekryterade. Det visar vilka stora möjligheter det finns att växa tillsammans med oss. Utöver det har även vår vd internrekryterats från sin tidigare befattning som försäljnings– och driftsdirektör. När våra medarbetare växer och utvecklas, utvecklas även bolaget – det går hand i hand”, fortsätter Sofie Almqvist Gärtner, HR-direktör på Apoteksgruppen.

Apoteksgruppens strategi bakom internrekryteringen bygger på ett starkt fokus på medarbetarutveckling. Det är ett av HR-avdelningens största fokusområden även under 2022.

”Vi jobbar med strategier för att behålla och utveckla våra kompetenta medarbetare och få dem att vilja fortsätta utvecklas tillsammans med oss. Möjligheten att välja olika karriärvägar i företaget väger tungt för att våra medarbetare ska vilja stanna kvar. Därför fokuserar vi mer än någonsin på medarbetarutveckling och intern rörlighet, bland annat genom vårt talangprogram som startade 2021”, säger Hanna Jönsson, HR Partner och ansvarig för Talangprogrammet på Apoteksgruppen.

Fakta om Apoteksgruppens Talangprogram:

Apoteksgruppens Talangprogram startade under 2021. Det riktar sig till medarbetare som är nyfikna och vill lära sig mer om arbetet som apotekschef. I interna annonser söker Apoteksgruppen anställda som vill utvecklas inom organisationen. I talangprogrammet får deltagarna utveckla sina kunskaper inom ledarskap. Det handlar om allt från koordinering till affärsmässiga beslut, men även om att kunna leda en arbetsgrupp på ett motiverande och framgångsrikt sätt.

Om Apoteksgruppen

Apoteksgruppen har närmare 200 apotek runt om i Sverige, med ett hjärta som klappar lite extra för vår lands- och glesbygd. Vi vill göra hälsa enkelt för alla våra kunder genom att erbjuda ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda tjänster och produkter inom hälsa och skönhet samt rådgivning av våra kvalificerade farmaceuter. Apoteksgruppen möjliggör egenföretagande genom franchise och är den enda apotekskedjan i Sverige som har både kedjedrivna och franchisedrivna apotek. Med drygt tusen medarbetare gör vi skillnad tillsammans - varje dag! Vårt engagemang bygger på tre kärnvärden; att bry sig på riktigt, att ligga steget före, att göra verklig skillnad. Och vår vision är att bli Sveriges mest engagerade apotek där kunderna mår lite bättre. Apoteksgruppen ägs av Euroapotheca, norra Europas största apotekskoncern.

Linda Wakeham
Kommunikationschef Kronans Apotek