2021-08-11 19:22Pressmeddelande

Rasmus Nerman blir ny vd för Apoteket

Apotekets styrelse har idag utsett Rasmus Nerman till ny vd och koncernchef för Apoteket AB. Rasmus Nerman är idag vd och koncernchef för Humana AB. Han tillträder sin befattning senast under första kvartalet 2022 och efterträder Ann Carlsson som slutar på egen begäran efter elva år som vd.

Rasmus Nerman har varit koncernchef för Humana AB sedan 2015. Han var dessförinnan koncernchef på INOM (Innovativ Omsorg i Norden) som sedan januari 2014 ingår i Humana-koncernen. Innan dess var han verksam inom Boston Consulting Group med inriktning mot hälsovård.

Rasmus är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och har även en Master i International Management från CEMS MIM.

– Jag är mycket glad över att få välkomna Rasmus som vd för Apoteket. Jag är säker på att han har goda förutsättningar att tillsammans med Apotekets medarbetare framgångsrikt ta sig an de affärsmässiga utmaningar som exempelvis kanalskiftet mellan fysiska och digitala möten utgör. Rasmus Nerman har även värdefull insikt och kunskap om hälso- och vårdsektorn samt förståelse för Apotekets viktiga samhällsfunktion. Jag är övertygad om att han är rätt person att fortsätta utveckla Apoteket, säger Ingrid Bonde, styrelseordförande för Apoteket.

– Jag är mycket stolt över mitt kommande uppdrag som vd på Apoteket. Apoteket finns tillhands för hela Sverige genom ca 400 apotek, e-handel och ombud och med hög kompetens och god service hjälper Apoteket människor till ett liv i hälsa. Kundkrav och beteenden förändras och inom ramen för företagets ansvarsfulla roll vill jag vara med och utveckla Apoteket ytterligare som Sveriges ledande hälsoaktör. Personligen är jag glad över att få arbeta på nya sätt med hälsovårdsfrågor som jag har ägnat mig åt i olika roller i hela mitt professionella liv, säger Rasmus Nerman.

– Under åren som vd har Ann Carlsson gjort fantastiska insatser. Det bekräftas inte minst av den höga kundnöjdheten och Apotekets starka varumärke, avslutar Ingrid Bonde.

Ann Carlsson kommer fortsätta att leda Apoteket under resten av året.

Om Apoteket

Apoteket grundades 1971 och är ett statligt ägt företag med huvudkontor i Solna. Vi vill göra det enklare att må bra och erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vård och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel och hälsa. Vi har cirka 400 öppenvårdsapotek och 600 apoteksombud över hela landet. Vi finns även på flera av sjukhusens vårdavdelningar. Du kan besöka oss dygnet runt på apoteket.se och i appen Mitt apotek.