2021-11-09 08:30Pressmeddelande

Nytt marknadskoncept med kunden i fokus

Apoteket fyller 50 år och lanserar ett helt nytt reklamkoncept framtaget inhouse av de flerfaldigt belönade kreatörerna Rickard Villard och Henrik Haeger. Med den nya payoffen ”Allt för att du ska må bra”, skapas ett varmt och kundorienterat uttryck.

– Apoteket vill stärka sin ledande position inom hälsa. Med det nya konceptet vill vi skapa ett personligare och mer inspirerande uttryck. Vi startar denna vecka med filmer på tv och digitalt, konceptet är en ny plattform som kommer ut i fler kanaler framåt, säger Mikael Lenneryd, marknadsdirektör på Apoteket.

Apoteket är en del av miljoner människors vardag. Idag handlar det lika mycket om att finnas till för den som vill hålla sig frisk, som när man är sjuk. Det nya konceptet visar att Apoteket är där för kunden, genom hela livet, med läkemedel, hälsoprodukter, tjänster och råd. Den nya payoffen ”Allt för att du ska må bra” tydliggör det.

Med hjälp av den engelska animatören Pete Dodd, som jobbat med regissörer som Tim Burton och Wes Anderson, får Apotekets logotyp liv. Apo är Apotekets nya animerade karaktär som spelar huvudrollen i kommunikationen.

– Apo är som ett sjätte sinne som hjälper kunden att må bra i både det lilla och det stora. Apo är vårt eget uttryck som håller ihop all vår kommunikation. Det blir enkelt, tydligt och effektivt i alla kanaler. Dessutom ger det oss möjlighet att jobba snabbt och proaktivt inhouse, säger Anders Rynnel, chef marknadskommunikation på Apoteket.

– Apotekets logotyp, ormskålen, har varit en symbol för apotek och hälsa sedan antiken. Det finns ingen finare symbol för ett bolag som vill inspirera och hjälpa människor att leva ett liv i hälsa, säger Anders Rynnel.

Konceptet ”Allt för att du ska må bra”, lanseras på tv och i digitala medier med start den 9 november.

Arbetsgrupp från Apoteket Creative Studios
Chef marknadskommunikation: Anders Rynnel
Projektledare: Therese Ahlin Lindersson
Creative director: Rickard Villard
Copywriter: Henrik Haeger
Produktionsledare: Mikaela Kaskal

Produktionsbyrå är Colony och regissör Lina Söderström.

Om Apoteket

Apoteket grundades 1971 och är ett statligt ägt företag med huvudkontor i Solna. Vi vill göra det enklare att må bra och erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vård och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel och hälsa. Vi har cirka 400 öppenvårdsapotek och 600 apoteksombud över hela landet. Vi finns även på flera av sjukhusens vårdavdelningar. Du kan besöka oss dygnet runt på apoteket.se och i appen Mitt apotek.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket