2022-08-19 11:00Pressmeddelande

Nina Eriksson ny chef för Apotekets butiker

Apoteket utser Nina Eriksson till affärsområdeschef för de närmare 400 butikerna och medlem i företagsledningen. Nina har mångårig erfarenhet från liknande roller inom handeln från Clas Ohlson och Ikea, hon kommer närmast från Hemköp där hon varit sedan 2018.

– I en samlad organisation för butikerna med Nina som ledare ökar vi nu takten. Nina har en gedigen erfarenhet med fokus på butiksdrift och försäljning, och hon kommer tillsammans med våra fantastiska medarbetare att fortsätta göra betydelsefulla insatser för våra kunder. Nina är varmt välkommen till Apoteket! säger Rasmus Nerman, vd på Apoteket.

Nina Eriksson ska i den nya befattningen ansvara för organisationen till konsument med närmare 400 öppenvårdsapotek. Hon kommer närmast från rollen som vice vd och driftchef på Hemköp och har tidigare varit landschef för Storbritannien och Sverige inom
Clas Ohlson.

– Det känns fantastiskt spännande att få ta mig an den här rollen. Branschen är på en otroligt spännande resa och att få vara med på den känns inspirerande. Min drivkraft har alltid varit att förenkla och förbättra för alla medarbetare inom hela organisationen med service, försäljning och medarbetarskap i fokus. Med den kunskap som jag har byggt upp genom åren vill jag tillsammans med alla medarbetare ta Apoteket till nästa steg, säger Nina Eriksson.

– Nina kommer att bli ett värdefullt tillskott i vår verksamhet. Hon har lång erfarenhet från att leda stora organisationer och är en inspirerande ledare med stort hjärta som får saker att hända, säger Rasmus Nerman.

Nina Eriksson tillträder sin nya roll i oktober.

Om Apoteket

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör med drygt 3 300 engagerade medarbetare som erbjuder läkemedel, hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården och företag. Med cirka 400 apotek, 600 apoteksombud, e-handel och digital rådgivning samt service till vårdgivare är Apoteket tillgängligt över hela landet. Kulturen präglas av omtanke om kunder och medarbetare för ett liv i hälsa. Varumärket är ett av Sveriges starkaste med högt anseende inom läkemedelskompetens och hållbarhet. Apoteket är statligt ägt och grundades 1971, omsättningen uppgår till cirka 20 miljarder kronor.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket