2023-10-27 06:30Pressmeddelande

Kvartal 3 2023: God utveckling i det tredje kvartalet

Apotekets huvudkontor i SolnaApotekets huvudkontor i Solna

Under årets tredje kvartal fortsätter Apotekets positiva utveckling präglad av god tillväxt med flera nyetableringar, stärkt position på marknaden och ett förbättrat rörelseresultat samt stärkt marginal.

Vd Rasmus Nerman kommenterar delårsrapporten:

– Apoteket fortsätter att anpassa sig efter våra kunders behov och rådande konjunktur. Det har visat sig vara framgångsrikt och vår tillväxt under kvartalet ger en tydlig indikation på att våra produkter, tjänster och erbjudanden värdesätts och uppskattas.

– Under kvartalet har vi lanserat en ny e-handelsapp och invigt tre apotek. Vi har även genomfört omfattande tester av vårt nya e-handelslager i Eskilstuna. Lagerhyllorna har fyllts på med produkter, personal är på plats och de första beställningarna har skickats ut. Dessa satsningar stärker vår närvaro på marknaden, både digitalt och fysiskt, och bidrar till att vi kan hjälpa fler till ett liv i hälsa.

Sammanfattning av tredje kvartalet 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 5 686 (5 202) miljoner kronor.

• Rörelseresultatet uppgick till 178 (153) miljoner kronor och rörelsemarginalen till 3,1 (2,9) procent.

• Resultatet efter skatt uppgick till 204 (135) miljoner kronor.

• Erik Mattsson valdes in i Apotekets styrelse.

Rapporten i sin helhet: https://www.apoteket.se/om-apoteket/finansiell-information/ekonomiska-rapporter/

Om Apoteket

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör med drygt 3 300 engagerade medarbetare som erbjuder läkemedel, hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården och företag. Med cirka 400 apotek, 600 apoteksombud, e-handel och digital rådgivning samt service till vårdgivare är Apoteket tillgängligt över hela landet. Kulturen präglas av omtanke om kunder och medarbetare för ett liv i hälsa. Varumärket är ett av Sveriges starkaste med högt anseende inom läkemedelskompetens och hållbarhet. Apoteket är statligt ägt och grundades 1971, omsättningen uppgår till cirka 22 miljarder kronor.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket