2024-07-19 06:30Pressmeddelande

Kvartal 2 2024: Starkt kvartal präglat av tillväxt och framsteg

Rasmus Nerman

Årets andra kvartal har präglats av god tillväxt, stärkt lönsamhet och flera vunna avtal som kommer att forma Apotekets framtid.

Vd Rasmus Nerman kommenterar delårsrapporten för andra kvartalet:

– Apoteket fortsätter att stärka sin position på marknaden och gör goda framsteg inom alla verksamhetsområden. Apoteket har bland annat vunnit ett nytt avtal med Region Skåne och har även fått förtroendet att bygga upp och ansvara för en betydande del av Försvarsmaktens totala beredskapslager av läkemedel.

– Apoteket vill driva på en modernisering för att möjliggöra distansbemanning av farmaceuter och omfördelning av vissa receptexpedieringsuppgifter till apotekstekniker. Dessa förändringar skulle innebära att vi undviker apoteksstängningar och säkrar tillgången till service och kvalificerad läkemedelsrådgivning över hela landet.

Sammanfattning av andra kvartalet 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 6 443 (5 890) miljoner kronor.

• Rörelseresultatet uppgick till 210 (137) miljoner kronor och rörelsemarginalen till 3,3 (2,3) procent.

• Periodens resultat uppgick till 216 (207) miljoner kronor.

Väsentliga händelser under rapportperioden

• Årsstämman beslutade om vinstutdelning avseende 2023 uppgående till 263 miljoner kronor.

• Vid årsstämman omvaldes Ingrid Bonde som styrelseordförande.

• Ledamöterna Barbro Fridén, Erik Mattsson, Ingrid Bojner, Per Uebel och Pia Gideon omvaldes till styrelsen och Lars Nilsson avstod från omval.

• Apoteket har fått förtroende att bygga upp och ansvara för betydande delar av Försvarsmaktens beredskapslager av läkemedel.

Rapporten i sin helhet: https://www.apoteket.se/om-apoteket/finansiell-information/ekonomiska-rapporter/

Elin Jarl, chef extern kommunikation Apoteket, tel 010-447 52 00,
elin.jarl@apoteket.se

Om Apoteket

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör med drygt 3 300 engagerade medarbetare som erbjuder läkemedel, hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården och företag. Med cirka 400 apotek, 600 apoteksombud, e-handel och digital rådgivning samt service till vårdgivare är Apoteket tillgängligt över hela landet. Kulturen präglas av omtanke om kunder och medarbetare för ett liv i hälsa. Varumärket är ett av Sveriges starkaste med högt anseende inom läkemedelskompetens och hållbarhet. Apoteket är statligt ägt och grundades 1971, omsättningen uppgår till cirka 23 miljarder kronor.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket