2023-04-28 06:30Pressmeddelande

Kvartal 1 2023: Stabil start på året med god tillväxt

Apotekets huvudkontorFoto: Elin Jarl

Apoteket inleder året med en god tillväxt och stärkt position på marknaden. Investeringstakten är hög, främst i den pågående uppbyggnaden av ett nytt e-handelslager i Eskilstuna samt ett nytt receptexpedieringssystem som rullats ut på samtliga apotek under kvartalet.

Vd Rasmus Nerman kommenterar delårsrapporten för första kvartalet 2023:

– Kvartalet har präglats av god tillväxt, särskilt inom konsumentmarknaden. Periodens resultat förbättrades jämfört med förgående år och enligt förväntan minskade försäljningen av covidrelaterade produkter vilket bidrog till ett något lägre rörelseresultat.

– Vår verksamhet inom dos- och vårdmarknaden fortsätter att utvecklas väl. Under kvartalet har ett nytt avtal om dosdispenserade läkemedel med Region Stockholm och Region Gotland trätt i kraft. I slutet av kvartalet invigdes dessutom Nationella enhetens nya lokaler i Uppsala som bland annat bedriver extemporetillverkning, kliniska prövningar och orderberedning. De nya lokalerna möjliggör tillväxt och utveckling inom verksamhetsområdet då vi kan skala upp produktionen.

Sammanfattning av första kvartalet 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 5 618 (5 241) miljoner kronor.

• Rörelseresultatet uppgick till 82 (105) miljoner kronor och rörelsemarginalen till 1,5 (2,0) procent.

• Periodens resultat uppgick till 119 (92) miljoner kronor.

Väsentliga händelser efter balansdagen

• Årsstämman beslutade om vinstutdelning avseende 2022 uppgående till 199 miljoner kronor.

• Vid årsstämman omvaldes Ingrid Bonde som styrelseordförande i Apoteket. Ledamöterna Barbro Fridén, Erik Sandstedt, Lars Nilsson, Per Uebel och Pia Gideon omvaldes till styrelsen.

• Ingrid Bojner valdes till ny styrelseledamot.

Rapporten i sin helhet: https://www.apoteket.se/om-apoteket/finansiell-information/ekonomiska-rapporter/

Om Apoteket

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör med drygt 3 300 engagerade medarbetare som erbjuder läkemedel, hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården och företag. Med cirka 400 apotek, 600 apoteksombud, e-handel och digital rådgivning samt service till vårdgivare är Apoteket tillgängligt över hela landet. Kulturen präglas av omtanke om kunder och medarbetare för ett liv i hälsa. Varumärket är ett av Sveriges starkaste med högt anseende inom läkemedelskompetens och hållbarhet. Apoteket är statligt ägt och grundades 1971, omsättningen uppgår till cirka 20 miljarder kronor.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket