2021-09-29 07:17Pressmeddelande

Ingen etylenoxid i Apotekets kosttillskott

Nu har slutanalysen av kosttillskotten som tidigare återkallats kommit. De visar att produkterna inte innehåller etylenoxid.

När Apoteket fick besked av leverantören att en råvara eventuellt kunde ha kontaminerats av etylenoxid vidtog Apoteket omedelbart försiktighetsåtgärden att stoppa försäljningen av de berörda kosttillskotten. När det sedan konstaterades att råvaran hade kontaminerats, om än med knappt mätbara halter, valde Apoteket att återkalla samtliga berörda batcher av dessa kosttillskott och kunderna uppmanades att kassera produkterna eller lämna till ett apotek.

Analysen av produkterna som nyligen blev klar visar att de inte innehåller några mätbara halter av etylenoxid.

Apoteket känner sig därmed trygga med att konstatera att de kosttillskott som återkallats inte innebär någon hälsorisk.

Denna slutsats ligger helt i linje med Livsmedelsverkets kommunikation om etylenoxid i kosttillskott. Däremot kvarstår rekommendationen att kassera batcherna eftersom en  kontamination av råvaran trots allt har skett.

Om Apoteket

Apoteket grundades 1971 och är ett statligt ägt företag med huvudkontor i Solna. Vi vill göra det enklare att må bra och erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vård och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel och hälsa. Vi har cirka 400 öppenvårdsapotek och 600 apoteksombud över hela landet. Vi finns även på flera av sjukhusens vårdavdelningar. Du kan besöka oss dygnet runt på apoteket.se och i appen Mitt apotek.