2020-06-30 06:31Pressmeddelande

Fler kunder kan få läkemedel hem samma dag – unik lösning utökas

Efterfrågan på hemleverans av läkemedel och andra apoteksprodukter har ökat stort under corona-epidemin. Därför utökar Apoteket möjligheten att beställa på nätet och få sina varor hem till dörren samma dag till fler städer. Den unika lösningen är möjligt tack vare leveranser direkt från lokala apotek.

– Vi vill göra det enkelt för människor att få hem sina läkemedel.  Det känns väldigt bra att vi kan utöka satsningen med leveranser samma dag från lokala apotek just nu när sjuka och riskgrupper inte ska komma till våra apotek. Det är ett bra exempel på hur vi kan hitta nya lösningar tack vare att vi både har ett stort apoteksnät och e-handel på nätet, säger Wictoria Glans, ansvarig för Apotekets e-handel.

Tidigare har erbjudandet med hemleverans samma dag funnits i Stockholm, Göteborg, Malmö samt i Uppsala, Umeå och Östersund. Nu finns Hemleverans kväll även i Örebro, Västerås, Jönköping, Norrköping och från idag också i Helsingborg. Planen är att lösningen även ska introduceras i Linköping inom kort.

I Stockholm kan kunderna få levereras inom två timmar för 69 kronor. I övriga städer är erbjudandet leverans samma kväll kl 18-22 vid beställning före klockan 17. I Göteborg och Malmö är kostnaden 39 kronor och i övriga städer kostar hemleveransen endast 19 kronor.

Satsningen på snabba hemleveranser är en del i Apotekets strävan att förenkla för kunderna inom både e-handel och apotek. Förutom nya leveranslöningar utvecklas även nya betalningslösningar.

– Vi kan som första apotekskedja sedan en tid tillbaka erbjuda Swish som betalningsmetod, något som många kunder tycker är smidigt och enkelt, berättar Wictoria Glans.

Här nedan är de orter där kunderna kan få leverans hem till dörren samma dag och de apotek som hanterar leveranserna:

• Stockholm – Apoteket CW Scheele
  • Göteborg – Apoteket Svanen
  • Malmö – Apoteket Gripen
  • Uppsala – Apoteket Kronan
  • Umeå – Apoteket NUS
  • Östersund – Apoteket Lillänge
  • Örebro – Apoteket Marieberg
  • Västerås – Apoteket Hälla
  • Jönköping – Apoteket Asecs
  • Norrköping – Apoteket Hjorten
  • Helsingborg – Apoteket Väla

En annan lösning som också underlättar för riskgrupper under corona-pandemin är möjligheten att beställa och betala på apoteket.se eller i appen Mitt Apotek och sedan hämta vid det lokala apotekets entré. Vid beställningen kan kunden att hämta ut på lokalt apotek. Kunden får då information om att det finns en ringklocka utanför apoteket som de kan ringa på. Lösningen finns sedan en tid på apotek över i hela landet.

Om Apoteket

Apoteket erbjuder läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården, företag och organisationer. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Du kan lita på våra produkter och tjänster. Rådgivning på våra apotek baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet. Vi är genuint intresserade av att göra det enklare för människor att må bra. Att ligga steget före och våga utmana oss själva är viktigt för oss, likväl som att vår ambition är att möta människors utifrån deras behov och förväntningar. Behöver du Apotekets logotype? E-post: patric.wahlqvist@apoteket.se