2021-12-30 07:30Pressmeddelande

Drygt en miljon testkit via Apoteket – fortsatt förtroende 2022

Apoteket fortsätter tillgängliggöra storskalig provtagning för Covid-19 under första kvartalet 2022. Folkhälsomyndigheten har förlängt nationell provtagning vilket innebär att Infosolutions i samarbete med Apoteket och Samtrans fortsätter uppdraget. Totalt har Apoteket lämnat ut över 1,1 miljoner testkit på sina apotek sedan starten 2020.

​– Jag är stolt över att vi fått fortsätt förtroende att tillgängliggöra PCR-tester tillsammans med våra samarbetspartners. Vi gör en viktig samhällsinsats och det känns bra att vi får fortsätta att bidra, säger Lars Skutholm, ansvarig för sortiment och logistik på Apoteket.

Sommaren 2020 lämnads de första testkiten för egenprovtagning av Covid-19 ut på apotek. Sedan dess har totalt över 170 apotek i 13 sjukvårdsregioner underlättat testningen.

Det förlängda uppdraget sträcker sig fram till 31 mars 2022, med möjlighet till ytterligare förlängning.

Om Apoteket

Apoteket grundades 1971 och är ett statligt ägt företag med huvudkontor i Solna. Vi vill göra det enklare att må bra och erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vård och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel och hälsa. Vi har cirka 400 öppenvårdsapotek och 600 apoteksombud över hela landet. Vi finns även på flera av sjukhusens vårdavdelningar. Du kan besöka oss dygnet runt på apoteket.se och i appen Mitt apotek.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket