2024-07-18 06:30Pressmeddelande

Apoteket vinner avtal för läkemedelsförsörjning - ger många nya arbetstillfällen

Apoteket

Apoteket har tecknat avtal med Region Skåne om att ta över ansvaret för hela läkemedelsförsörjningen i Skåne, inklusive ett antal läkemedelsnära tjänster. Uppdraget medför att cirka 90 nya arbetstillfällen skapas inom Apoteket.

Apoteket kommer bedriva delar av verksamheten i regionens lokaler men även nyetablera två sjukhusapotek och en tillverkningsenhet.

Avtalet beräknas skapa behov av cirka 90 nya medarbetare, varav ett stort antal farmaceuter, till olika orter i Skåne.

– Vi är stolta över förtroendet att ansvara för läkemedelsförsörjning och läkemedelstillverkning i en av de större regionerna. Det är ett omfattande arbete som nu sätter igång, med både uppstart av verksamheten och rekrytering, för att lite längre fram hälsa ett stort gäng nya kollegor välkomna, säger Andreas Skillstedt, affärsområdeschef på Apoteket.

Avtalet omfattar läkemedelsförsörjning till regionens sjukhus, beredningar så som antibiotika, smärtstillande och cytostatika samt patientindividuella dosläkemedel. Dessutom ingår kliniska prövningar.

Region Skåne och Apoteket arbetar tätt tillsammans med förberedelserna inför avtalsstart för att säkerställa ett införande med minimal påverkan för beställande enheter inom regionen.

Det nya avtalet, på fyra år med möjlig förlängning på tre år, träder i kraft 1 september 2025.

Om Apoteket

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör med drygt 3 300 engagerade medarbetare som erbjuder läkemedel, hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården och företag. Med cirka 400 apotek, 600 apoteksombud, e-handel och digital rådgivning samt service till vårdgivare är Apoteket tillgängligt över hela landet. Kulturen präglas av omtanke om kunder och medarbetare för ett liv i hälsa. Varumärket är ett av Sveriges starkaste med högt anseende inom läkemedelskompetens och hållbarhet. Apoteket är statligt ägt och grundades 1971, omsättningen uppgår till cirka 23 miljarder kronor.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket