2020-05-29 10:00Pressmeddelande

Apoteket Svanen i Lund ska göras redo för ytterligare 400 år

Idag presenterades planen för det snart fyrahundraåriga Apoteket Svanen i Lund. Nu ska den anrika lokalen få en upprustning för att fortsätta vara ett av Europas äldsta fortfarande verksamma apotek.

Inför en publik med Svanens vänner, Sveriges enda apoteksfanklubb, presenterade Apotekets försäljningschef Camilla Olsson planen som ska göra Svanen till Lunds främsta apotek och ett besöksmål för den som vill njuta av stadens vackraste butikslokal.

­– Stort tack till alla som engagerat sig i Svanen. Tack vare att lundaborna så tydligt visade att man vill handla här har vi fått förutsättningar att låta Svanen fortsätta vara ett vackert och aktivt apotek, säger Camilla Olsson.

Apoteket kommer använda sig av yrkesskickliga hantverkare för att inte äventyra kulturhistoriska värden när man nu genomför en varsam renovering och ombyggnation. Apoteket kommer att bevara och lyfta fram kulturhistoriska värden och den vackra lokalen, samtidigt som det blir en mer ändamålsenlig apotekslokal. Efter en projektering, som kommer att pågå under sommaren, kommer hantverkare att släppas in. Upprustningen beräknas vara klar under början av 2021. Apoteket hoppas att Svanen ska kunna hålla öppet under merparten av renoveringen och att kunderna ska ha överseende med byggstöket samtidigt som de ser nygamla Svanen växa fram.

­– Vi vill att satsningen på Svanen ska fortsätta att vara ett gemensamt intresse för Apoteket och intressenter i Lund. Vi bygger inte ett apoteksmuseum utan skapar förutsättningar för att Svanen ska fortsätta vara det som apoteket har varit i nästan 400 år; ett välfungerande och lönsamt apotek i en vacker historisk miljö. Ju fler som engagerar sig i Svanen desto bättre kommer slutresultatet att bli, säger Camilla Olsson.

Svanen kommer att genomgå ungefär samma lyft som Apoteket Lejonet i Malmö, för att på så sätt kunna rymma alla de delar som kännetecknar ett modernt apotek. Att genomföra en ambitiös renovering kommer att bli väsentligt dyrare än att göra motsvarande på ett standardapotek. Fastighetsägaren Paulssons fastigheter, som har varit en konstruktiv och lösningsorienterad hyresvärd genom hela processen, kommer att ge ett substantiellt kulturbidrag till renoveringen. Apoteket välkomnar även samarbeten med stiftelser och institutioner som kan bidra till att Svanens unika miljö kan bevaras på ett bra sätt.

Apoteket Svanen har legat på samma plats sedan 1647. I Sverige finns fyra apotek som är särskilt kulturintressanta: apoteket Lejonet i Malmö, Svanen i Lund, Korpen i Stockholm och Storken i Stockholm. Utöver dessa betraktades ytterligare tre ha kulturhistoriskt intresse: Ugglan i Stockholm, Kronan i Skara och Örnen i Vadstena.

Om Apoteket

Apoteket erbjuder läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården, företag och organisationer. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Du kan lita på våra produkter och tjänster. Rådgivning på våra apotek baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet. Vi är genuint intresserade av att göra det enklare för människor att må bra. Att ligga steget före och våga utmana oss själva är viktigt för oss, likväl som att vår ambition är att möta människors utifrån deras behov och förväntningar. Behöver du Apotekets logotype? E-post: patric.wahlqvist@apoteket.se