2019-09-11 08:15Pressmeddelande

Apoteket storsatsar på dosförpackade läkemedel

null

Miljontals svenskar äter flera mediciner varje dag under långa perioder. Nu lanserar Apoteket DosPac för privatpersoner med läkemedel i smidiga dospåsar. Kunden slipper arbetet med att stoppa tabletter i dosetten och risken att det blir fel.

Tjänsten är lika enkel som genial. Apoteket packar långa rullar med små medicinpåsar. Medicinen ligger i den ordning som den ska tas och alla läkemedel som ska ätas vid samma tillfälle ligger i samma påse, som är märkt med innehåll och klockslag. Medicin i dospåse ökar följsamheten till behandling och gör att fler kan leva ett liv i hälsa trots sin sjukdom.

I USA är dosförpackade läkemedel hett och Amazon köpte 2018 dos-apoteket Pillpack för nästan en miljard kronor. Sedan länge har svenska läkare kunnat erbjuda sina patienter att få dosförpackade läkemedel, men allt för få har fått erbjudande om den smidiga servicen.

– Många missar att ta sina mediciner och har svårt att följa sin ordination som det är tänkt. Det kan innebära stora hälsorisker och att sjukdomar blir långt allvarligare än vad de behövt bli. Med färdiga doser är det lättare att göra rätt, säger Wictoria Glans, chef för Apoteket DosPac.

Apoteket DosPac är en ny tjänst som riktar in sig på Sveriges stora kronikergrupper. Fem miljoner svenskar äter ett eller flera läkemedel varje dag, och är därmed en viktig grupp för Apoteket. Med Apoteket DosPac hoppas Apoteket vinna kundernas lojalitet med en smidig service.

– Kan vi göra det enklare att leva med en kronisk sjukdom så gör vi något bra för våra stamkunder, samtidigt som vi erbjuder en unik tjänst på en marknad med stenhård konkurrens, säger Wictoria Glans.

Att köpa sina läkemedel dosförpackade med Apoteket DosPac kommer att kosta 99 kronor i månaden, men den som faller inom regionernas riktlinjer för regionsupphandlad dos kan även få dosförpackade läkemedel på recept den vägen.

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör och ett av landets mest omtyckta varumärken. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Vi erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och farmaceutiska tjänster till konsumenter och vården.

Om Apoteket

Apoteket erbjuder läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården, företag och organisationer. Kombinationen av innovation, lång historia och hållbart företagande gör oss till ett dynamiskt företag som tror på ett liv i hälsa. Du kan lita på våra produkter och tjänster. Rådgivning på våra apotek baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet. Vi är genuint intresserade av att göra det enklare för människor att må bra. Att ligga steget före och våga utmana oss själva är viktigt för oss, likväl som att vår ambition är att möta människors utifrån deras behov och förväntningar. Behöver du Apotekets logotype? E-post: patric.wahlqvist@apoteket.se Letar du Apotekets produktbilder? Kontakta vår projektledare Marknads-PR Åsa Asplund. E-post asa.asplund@apoteket.se Är du journalist? Kontakta vår pressansvariga Freja Annamatz på freja.annamatz@apoteket.se