2021-01-07 12:15Pressmeddelande

Apoteket säkrar två stora avtal på dosmarknaden

Apoteket har på kort tid säkrat två stora avtal på dosmarknaden. Det innebär att Apoteket nästa år kommer att förse totalt 80 000 patienter med dosförpackade läkemedel, 45 000 i regionerna Västra Götaland samt Halland och 35 000 i regionerna Kronoberg, Kalmar, Blekinge, Östergötland och Jönköping.

– Vi är glada och stolta över att ha fått förtroendet att hjälpa alla dessa regioner med dosförpackade läkemedel. Det innebär också att vi kommer att utöka och utveckla produktionen ytterligare i vår toppmoderna dosanläggning i Örebro, säger Wictoria Glans, ansvarig för Dos och e-handel på Apoteket.

Apodos är Apotekets upphandlade tjänst för dosförpackade läkemedel. Tjänsten är lika enkel som genial. Apoteket packar långa rullar med små medicinpåsar. Medicinen ligger i den ordning som den ska tas och alla läkemedel som ska ätas vid samma tillfälle ligger i samma påse, som är märkt med innehåll och klockslag. Medicin i dospåse ökar följsamheten till behandling och gör att fler kan leva ett liv i hälsa trots sin sjukdom.

Regionerna upphandlar dostjänsten för de patienter de anser ha nytta av den. Apoteket har tidigare haft avtal med region Västra Götaland och Halland. De båda regionerna tilldelade Apoteket uppdraget redan i början av året, men eftersom konkurrenter överklagat tilldelningen till Högsta förvaltningsdomstolen så blev inte avtalet helt klart förrän nu.

Apoteket har också fått helt klart med avtalet för de fem regionerna i upphandlingsklustret KKBÖJ Kronoberg, Kalmar, Blekinge, Östergötland och Jönköping.

Det innebär att Apoteket från och med april nästa år kommer att förse totalt 80 000 kunder med dosförpackade läkemedel. Flera upphandlingar kommer också att ske den närmaste tiden och Apoteket kommer att lämna anbud även där.

Sedan ett drygt år tillbaka erbjuder också dosförpackade läkemedel till privatpersoner, Apoteket DosPac, där privatpersoner kan få samma service men mot en avgift.

– Dosförpackade läkemedel är en fantastisk hjälp för människor som lever med flera olika läkemedel. Vi vet att tjänsten förbättrar följsamheten till behandlingen och underlättar vardagen enormt för många människor, säger Wictoria Glans.

Om Apoteket

Apoteket grundades 1971 och är ett statligt ägt företag med huvudkontor i Solna. Vi vill göra det enklare att må bra och erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vård och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel och hälsa. Vi har cirka 400 öppenvårdsapotek och 600 apoteksombud över hela landet. Vi finns även på flera av sjukhusens vårdavdelningar. Du kan besöka oss dygnet runt på apoteket.se och i appen Mitt apotek.