2023-02-16 07:00Pressmeddelande

Apoteket öppnar nytt i Västerås

Med centralt läge i Västerås öppnar Apoteket ett apotek i Gallerian med två vårdcentraler i samma fastighet. Premiär är satt till efter sommaren och det nya apoteket får cirka sex medarbetare. Etableringen stärker Apotekets närvaro i Västerås och blir bolagets femte apotek i staden.

Nya Apoteket Kopparbergsvägen öppnar bredvid Capio vårdcentral och till sommaren flyttar Oxbackens vårdcentral sin verksamhet till samma adress.

– Den växande innerstaden i Västerås står inför förnyelse med breddat utbud av bostäder, arbetsplatser och handel. I Gallerian får vi ett utmärkt läge och vi stärker servicen till boende, besökare och patienter från vårdcentralerna Capio och Oxbacken, säger Sabine Larsson, regionchef på Apoteket.

Apoteket Kopparbergsvägen erbjuder efter sommaren rådgivning, läkemedel och apoteksprodukter med fokus på kundservice. Beställningar från Apotekets e-handel kan hämtas i butiken.

– Att Apoteket väljer att flytta in i Gallerian är ytterligare en viktig pusselbit i utvecklingen av centrala Västerås. Intresset för att etablera ett apotek i kvarteret har varit mycket stort och det känns extra roligt att just Apoteket ser samma potential som vi i området. Goda grannar blir Coop och Systembolaget, säger Tariq Boholm, affärsenhetschef på Corem som är fastighetsägare.

Om Apoteket

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör med drygt 3 300 engagerade medarbetare som erbjuder läkemedel, hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården och företag. Med cirka 400 apotek, 600 apoteksombud, e-handel och digital rådgivning samt service till vårdgivare är Apoteket tillgängligt över hela landet. Kulturen präglas av omtanke om kunder och medarbetare för ett liv i hälsa. Varumärket är ett av Sveriges starkaste med högt anseende inom läkemedelskompetens och hållbarhet. Apoteket är statligt ägt och grundades 1971, omsättningen uppgår till cirka 20 miljarder kronor.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket