2024-03-21 09:38Pressmeddelande

Apoteket i topp kring omtänksamhet och etik

Apoteket

Apoteket klättrar till plats två när svenska folket bedömer vilka företag som anses ha en positiv påverkan på deras vardagsliv och samhället i stort. Studien Lynxeye Purpose Index utser Apoteket till ett av Sveriges mest etiska företag.

– Studien visar att Apoteket upplevs genuint bry sig om människors hälsa och ha omtanke om samhället i stort. Det är fantastiskt att se hur det jobb mina kollegor gör varje dag för att fler ska kunna leva ett liv i hälsa ger det här tydliga avtrycket, säger Rasmus Nerman, vd på Apoteket.

Apoteket klättrar från plats sju till plats två i årets undersökning. I topp ligger Lantmännen och på tredjeplats Ikea.

– Det finns en tydlig koppling mellan företag som ses som syftesdrivna och deras förmåga att attrahera kunder och talanger. Apoteket klättrar ordentligt i årets undersökning och med en stark andraplats uppfattas de som ett av Sveriges mest etiska företag, säger Johan Ekelin, partner och medgrundare Lynxeye.

Om undersökningen
Studien Lynxeye Purpose Index mäter allmänhetens uppfattning om företag och vilka företag som anses syftesdrivna och därigenom mest relevanta inför framtiden. Studien omfattar 550 stora företag och totalt 17 000 respondenter, i Sverige har 160 företag undersökts. Bolagen rankas utifrån hur de anses ha en positiv påverkan på människors vardagsliv och på samhället i stort. Läs mer https://lynxeye.com/sweden-top-3

Om Apoteket

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör med drygt 3 300 engagerade medarbetare som erbjuder läkemedel, hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården och företag. Med cirka 400 apotek, 600 apoteksombud, e-handel och digital rådgivning samt service till vårdgivare är Apoteket tillgängligt över hela landet. Kulturen präglas av omtanke om kunder och medarbetare för ett liv i hälsa. Varumärket är ett av Sveriges starkaste med högt anseende inom läkemedelskompetens och hållbarhet. Apoteket är statligt ägt och grundades 1971, omsättningen uppgår till cirka 23 miljarder kronor.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket