2023-03-16 11:00Pressmeddelande

Apoteket i topp i Sustainable Brand Index

Apoteket utses till Sveriges mest hållbara varumärke i Europas största studie för hållbara varumärken – Sustainable Brand Index. Undersökningen baseras på en omfattande konsumentundersökning där Apoteket uppfattas som det mest hållbara av alla 418 undersökta varumärken.

Sedan Sustainable Brand Index började ranka apotek har Apoteket varit etta i branschen och toppar i år även totallistan över de varumärken som svenska konsumenter uppfattar som mest hållbara.

– Apoteket har som målsättning att leda den hållbara omställningen i branschen och att vara ett föredöme inom hållbarhet. Vi är stolta och oerhört glada över att ännu en gång ha fått det här fina förtroendet från svenska folket. Det visar att vi nått ut med de satsningar vi har gjort och att våra kunder uppskattar våra initiativ för en mer hållbar hälsa för både människor och planet, säger Louise Skalin, chef för farmaci, kvalitet och hållbarhet på Apoteket.

Det är tredje gången Apoteket hamnar i topp, senast var 2016 och 2017.

– Omtanke om medarbetare, kunder och omvärld är grunden till de beslut och vägval vi gör som bolag. Det sker mycket arbete bakom kulisserna så det känns otroligt fint att vi genom vår kommunikation nått fram till våra kunder med det stora engagemang som finns för hållbarhetsfrågor inom Apoteket, säger Louise Skalin.

Ökad hållbarhetsambition
Varje dag hjälper Apotekets medarbetare svenska folket att få rätt läkemedel och guidar till hur de ska användas på bästa sätt. För att minska risken för att läkemedel slängs eller spolas ned anordnar Apoteket Sveriges största läkemedelsinsamling där rekordmycket läkemedel samlades in under förra året.

Att sätta upp och arbeta mot högt ställda klimatmål engagerar alla delar inom Apoteket. I fjol anslöt Apoteket till ”Science Based Targets initiative” och klimatmålen som rejält ska minska utsläppen i linje med Parisavtalet godkändes.

I Sustainable Brand Index rankas Apotekets sociala ansvar högt och här har vi tillsammans med kunder och medarbetare på flera plan engagerat oss det senaste året. Det långsiktiga samarbetet med Bröstcancerförbundet uppmärksammades under oktober där Apoteket sålde rosa band till förmån för cancerforskning. Två miljoner kronor samlades in till Rädda Barnens arbete för barn och familjer i Ukraina, en liknande insamling pågår nu till förmån för de drabbade av jordbävningen i Turkiet och Syrien.

Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om upplevd hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011. I Sverige intervjuades 29 000 respondenter och 418 varumärken bedömdes. Intervjuerna genomfördes mellan november 2022 och februari 2023, resultatet är statistiskt säkerställt. Ta del av hela undersökningen https://www.sb-index.com/.

Om Apoteket

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör med drygt 3 300 engagerade medarbetare som erbjuder läkemedel, hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården och företag. Med cirka 400 apotek, 600 apoteksombud, e-handel och digital rådgivning samt service till vårdgivare är Apoteket tillgängligt över hela landet. Kulturen präglas av omtanke om kunder och medarbetare för ett liv i hälsa. Varumärket är ett av Sveriges starkaste med högt anseende inom läkemedelskompetens och hållbarhet. Apoteket är statligt ägt och grundades 1971, omsättningen uppgår till cirka 20 miljarder kronor.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket