2021-04-29 06:30Pressmeddelande

Apoteket börjar sälja antigentester för hemmabruk

Inom kort kan företag och privatpersoner handla antigentester för pågående infektion med Covid-19, så kallade snabbtester, hos Apoteket. Testerna kan användas av privatpersoner och resultatet är tillgängligt redan inom 30 minuter. Positivt svar på antigentest skall alltid följas upp med ett PCR-test för att säkerställa diagnosen.

– Vi på Apoteket vill hjälpa företag att minska smittspridningen på arbetsplatser genom att göra prisvärda antigentest tillgängliga på marknaden. Självtesterna gör det möjligt att snabbt och enkelt erbjuda personalen att testa sig, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

Enligt Folkhälsomyndigheten är tidig påvisning av pågående covid-19 en viktig åtgärd för att minska pandemins utbredning i samhället. Antigentester kan användas till exempel vid screening på arbetsplatser där distansering eller hemarbete inte är möjligt. Testerna är i allmänhet enkla att använda och ger ett resultat inom 30 minuter.

Apoteket kommer att sälja antigentester i flera olika förpackningsstorlekar. Inom kort finns Antigen självtest 25-pack till försäljning och inom ett par veckor även mindre förpackningsstorlekar som 1-pack och 5-pack. Ett 25-pack tester kommer att till en början att ha ett pris under 2000 kr.

– Vi ser att antigentesterna kan vara värdefulla för privatpersoner. Istället för att behöva vänta i ett eller två dygn kan du nu få ett testresultat inom 30 minuter och om resultatet visar på smitta så kan du  själv vidta åtgärder så att du inte sprider den vidare, säger Lars Skutholm, vice vd på Apoteket och ansvarig för sortiment och logistik.

Alla antigentester som tas in Apotekets sortiment är kvalitetsgranskade och godkända att användas som självtester. Ett positivt testsvar ska alltid följas upp med vårdkontakt för rådgivning, vidare testning och smittspårning.

Om Apoteket

Apoteket grundades 1971 och är ett statligt ägt företag med huvudkontor i Solna. Vi vill göra det enklare att må bra och erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vård och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel och hälsa. Vi har cirka 400 öppenvårdsapotek och 600 apoteksombud över hela landet. Vi finns även på flera av sjukhusens vårdavdelningar. Du kan besöka oss dygnet runt på apoteket.se och i appen Mitt apotek.