2023-02-02 07:37Pressmeddelande

Apoteket årets mest empatiska företag

Apoteket är Sveriges bästa företag på att förstå, hjälpa och bry sig om sina kunder enligt en undersökning där 4 000 kunder tillfrågats. Apoteket ligger i topp av de cirka 50 undersökta företagen och vinner även branschkategorin i Empati grand prix 2022.

Vi är både hedrade och väldigt glada över att kunderna uppfattar oss som omtänksamma och empatiska. Apoteket är genuint intresserade av hur människor mår och i alla våra kundmöten är det viktigt att skapa en bra relation så att vi på bästa sätt kan hjälpa till med läkemedel eller andra produkter och tjänster. Motsvarande fina relation och tillit vill vi skapa även i vår kommunikation som utgår från vårt kundlöfte ”Allt för att du ska må bra”, säger Mikael Lenneryd, ansvarig för marknad och kommunikation på Apoteket.

Priset delades ut på en gala i Stockholm under onsdagen, där Mikael Lenneryd tog emot utmärkelsen.

Enligt undersökningen svarar 45 procent av kunderna att kundempati har helt avgörande eller ganska stor betydelse för deras val av företag.

Resultaten i Empati grand prix 2022 baseras på kundundersökningen Kundempati Index där 4 000 kunder intervjuats och betygsatt 46 ledande företag. Frågorna ställs till aktiva kunder som besökt butik eller nätbutik det senaste halvåret.

Om Apoteket

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör med drygt 3 300 engagerade medarbetare som erbjuder läkemedel, hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården och företag. Med cirka 400 apotek, 600 apoteksombud, e-handel och digital rådgivning samt service till vårdgivare är Apoteket tillgängligt över hela landet. Kulturen präglas av omtanke om kunder och medarbetare för ett liv i hälsa. Varumärket är ett av Sveriges starkaste med högt anseende inom läkemedelskompetens och hållbarhet. Apoteket är statligt ägt och grundades 1971, omsättningen uppgår till cirka 20 miljarder kronor.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket