2021-12-15 07:30Pressmeddelande

Anrika kulturapoteket Svanen i ny skrud

Efter en kulturhistorisk insats i Sveriges äldsta apoteksbyggnad har Apoteket Svanen i Lund varsamt restaurerats för att möta framtiden. Engagemanget för att bevara apoteket har varit stort, demonstrationer mot hot om nedläggning och en egen fan club visar hur Lundaborna brinner för sitt kulturapotek. Apoteket Svanen är ett av Europas äldsta fortfarande verksamma apotek, det grundades 1627 och har legat på samma plats, mittemot domkyrkan, sedan 1647.

Höstens renovering och restaurering av välbevarad och rikt dekorerad inredning från 1890-talet har lyft fram kulturhistoriska värden samtidigt som medarbetare och kunder fått en mer ändamålsenlig apotekslokal. Apoteket nyöppnar nu lagom till jul och för att ytterligare uppmärksamma satsningen hålls historiska vandringar med mål vid Apoteket Svanen.

– Med satsningen på Svanen bygger vi inte ett apoteksmuseum utan skapar förutsättningar för att Svanen ska fortsätta vara ett välfungerande och inspirerande apotek med kunniga och kompetenta medarbetare i en vacker historisk miljö, säger Camilla Olsson, affärsområdeschef på Apoteket.

Intresset för restaureringen har varit stort, extra engagerade har apotekets egen fan club ”Svanens vänner” varit. Restaurering och renovering har genomförts med stöd från Apoteket, fastighetsägaren Paulssons Fastigheter och Länsstyrelsen.

– Det är en förmån att ha så här historiska fastigheter och hyresgäster och vi känner ett stort ansvar för att ta hand om dem och fortsätta historieskrivningen framåt. Våra hjärtan klappar för Lund och vi har därför gått in med ett extra kulturbidrag i den här restaureringen, säger Ewa Folkesson vd Paulssons Fastigheter.

Apoteket Svanen
Apoteket Svanen grundades 1627. Tjugo år senare flyttade apoteket till sitt nuvarande läge på Kyrkogatan, Sveriges äldsta apoteksbyggnad. Mellan 1671 och 1852 lydde apoteket under universitetet och hette Akademiapoteket, 1833 fick apoteket namnet Svanen. Årets restaurering av Svanen har genomförts med traditionella metoder och med stor omsorg för att bevara historiska värden som är unika.

Apoteket värnar särskilt om de fyra kulturapoteken som utgörs av Apoteket Svanen i Lund, Apoteket Lejonet i Malmö samt Apoteket Korpen och Apoteket Storken i Stockholm. Mer information om kulturapoteken finns på apoteket.se.

Om Apoteket

Apoteket grundades 1971 och är ett statligt ägt företag med huvudkontor i Solna. Vi vill göra det enklare att må bra och erbjuder ett brett utbud av läkemedel, noga utvalda hälsoprodukter och kvalificerade farmaceutiska tjänster till konsumenter, vård och företag. Hos oss möter du engagerade medarbetare med djup kunskap om läkemedel och hälsa. Vi har cirka 400 öppenvårdsapotek och 600 apoteksombud över hela landet. Vi finns även på flera av sjukhusens vårdavdelningar. Du kan besöka oss dygnet runt på apoteket.se och i appen Mitt apotek.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket