2022-06-01 06:30Nyheter

Två miljoner till Ukrainas barn

Apotekets kunder och medarbetare har samlat in 1,5 miljoner kronor till Rädda Barnens verksamhet för stöd till människor i Ukraina och de som är på flykt därifrån. Tack vare att Apoteket dubblerat all insamling över en miljon är bidraget nu två miljoner och insamlingen fortsätter.

– Engagerade medarbetare och kunder har möjliggjort denna insats för människor som behöver stöd och hjälp. Det är fantastiskt att se hur många som skänkt stort som smått, tillsammans har vi nått över två miljoner! Vi ser nu över hur vi kan utöka stödet för de ukrainska flyktingar som kommit hit till Sverige, säger Rasmus Nerman, Apotekets vd.

Insamlingen startade i slutet av februari och utöver den har Apoteket bidragit på fler sätt;

• Skänkt hygienkit till boende för ukrainska flyktingar
  • Skänkt handsprit, munskydd, skyddshandskar och antigentest (covid-19) till lokala hjälporganisationer
  • Tagit fram och delar ut information på ukrainska om hur läkemedel hämtas ut och vad apoteken kan hjälpa till med
  • Säkrat att inga egenvårdsprodukter från Ryssland finns i sortimentet

Apoteket undersöker nu fler möjligheter att bistå med stöd och kunskap både genom samarbetet med Rädda Barnen och andra initiativ.

Rädda Barnen har verksamhet i Ukraina och närliggande länder och finns även på flera olika platser i Sverige för att ge stöd till de familjer och ensamma barn som kommer hit.

Se Apotekets insamling till Rädda Barnen.

Om Apoteket

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör med närmare 4 000 engagerade medarbetare som erbjuder läkemedel, hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården och företag. Med cirka 400 apotek, 600 apoteksombud, e-handel och digital rådgivning samt service till vårdgivare är Apoteket tillgängligt över hela landet. Kulturen präglas av omtanke om kunder och medarbetare för ett liv i hälsa. Varumärket är ett av Sveriges starkaste med högt anseende inom läkemedelskompetens och hållbarhet. Apoteket är statligt ägt och grundades 1971, omsättningen uppgår till cirka 20 miljarder kronor.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket