2022-03-21 09:00Nyheter

En miljon till Rädda Barnens arbete för barnen i Ukraina

Apotekets kunder och medarbetare har samlat in drygt en miljon kronor till Rädda Barnens katastrofarbete. Behovet är fortfarande mycket stort så framåt dubblerar Apoteket varje insamlad krona. Pengarna som skänks går till Rädda Barnens arbete för att hjälpa de som drabbats av situationen i Ukraina.

– Det pågår en rad fantastiska lokala initiativ runt om i landet och runtom i världen. Vi på Apoteket väljer att kanalisera vår hjälp via Rädda Barnen som vi har en lång och etablerad relation med. De har en gedigen erfarenhet och vi ser att det vi bidrar med gör skillnad, säger Rasmus Nerman, vd på Apoteket.

Insamlingen sker på flera sätt där majoriteten har samlats in i apoteken där kunder kan lägga till 10 kronor som går direkt till Rädda Barnen, en swish-insamling är öppen för medarbetare och kunder på apoteket.se. Apoteket ser även över möjligheter att hjälpa på fler sätt när barn och familjer som flyr från Ukraina kommer till Sverige.

– Jag är överväldigad över det engagemang som våra medarbetare och kunder visar, genom att vi nu dubblerar det som samlas in vill vi ge insamlingen en skjuts, behovet är fortsatt enormt, säger Rasmus Nerman.

Etablerad samarbetspartner för effektiv hjälp
Rädda Barnen har verksamhet i Ukraina och närliggande länder och finns även på flera olika platser här i Sverige för att ge stöd till de familjer och ensamma barn som kommer hit.

– Det fantastiska engagemanget från Apotekets medarbetare och kunder bidrar till att vi kan nå och göra skillnad för fler barn och familjer som är i desperat behov av hjälp på grund av stridigheterna i Ukraina. Vi ger trygghet och skydd till dem som flytt till angränsande länder samt här i Sverige, säger Rädda Barnens generalsekreterare Helena Thybell.

Från och med nu, för att accelerera insamlingen ytterligare, dubblerar Apoteket varje insamlad krona till dess att vi tillsammans når nästa mål om två miljoner kronor.

Se Apotekets insamling till Rädda Barnen.

Om Apoteket

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör med närmare 4 000 engagerade medarbetare som erbjuder läkemedel, hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården och företag. Med cirka 400 apotek, 600 apoteksombud, e-handel och digital rådgivning samt service till vårdgivare är Apoteket tillgängligt över hela landet. Kulturen präglas av omtanke om kunder och medarbetare för ett liv i hälsa. Varumärket är ett av Sveriges starkaste med högt anseende inom läkemedelskompetens och hållbarhet. Apoteket är statligt ägt och grundades 1971, omsättningen uppgår till cirka 20 miljarder kronor.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket