2023-10-16 07:00Pressmeddelande

Malin Grape prisad för engagemang mot effekterna av antibiotikaresistens

Porträtt Malin GrapeMalin Grape, ambassadör för arbetet mot antimikrobiell resistens.

Det är med stor glädje som Apotekarsocieteten meddelar att årets Rune Lönngrenpristagare blir Malin Grape, ambassadör för arbetet mot antimikrobiell resistens.

Rune Lönngrenpriset syftar till att uppmärksamma och stimulera personer som har gjort betydande insatser inom läkemedelsområdets samhälleliga aspekter. Årets pristagare har valts för sin handlingskraft och sina insatser mot antibiotikaresistens under lång tid.

Det är ett fint erkännande

— Först och främst är jag glad att arbetet internationellt uppmärksammas. Det är inte en självklar fråga på agendan för alla. Sedan är det så klart hedrande att få utmärkelsen för det långvariga arbetet som jag har bedrivit. Det är ett fint erkännande, säger Malin Grape.

Engagemang under lång tid

Som ambassadör för arbetet mot antimikrobiell resistens på Socialdepartementet har hon nyligen bidragit till att intensifiera arbetet med antibiotikaresistens inom EU under Sveriges ordförandeskap. Men priset får hon för betydligt längre engagemang.

— Från och till har frågorna funnits med ända sedan mina apotekarstudier, berättar hon.

Alla kan vara med och bidra

Prisutdelningen sker under Apoteksdagen den 7 november. Förutom prissumman om 25 000 kronor innebär utmärkelsen att pristagaren då håller en föreläsning på temat Läkemedel i samhället. Den som lyssnar då får höra Malin Grape belysa den spännande utvecklingen globalt i arbetet mot antimikrobiell resistens och hur fler kan sprida de viktiga budskapen. Något som inte är så lätt, men oerhört viktigt, enligt Malin Grape.

— Om man skräms alltför mycket kan det få en förlamande effekt. Det är svårt att prata om ett begrepp som de flesta inte kan relatera till. Vi bör inte fokusera på kampen mot resistensutvecklingen utan vi ska arbeta för att säkerställa att vi även i framtiden kan förebygga och behandla infektioner. Och alla kan vara med och bidra, säger hon.

Hela motiveringen för Rune Lönngrenpriset

"Malin Grape har under lång tid varit en del av Sveriges framgångsrika arbete mot antibiotikaresistens och har även representerat Sverige i ett flertal internationella sammanhang. Genom sitt internationella arbete har hon spridit många svenska initiativ mot antibiotikaresistens till andra länder och därigenom bidragit till att stärka arbetet mot antibiotikaresistens på global nivå. Hennes utnämning till regeringens ambassadör för antibiotikaresistens har lett till att frågan hamnat högre upp på agendan och hon har under Sveriges ordförandeskap i EU bidragit till att intensifiera arbetet med antibiotikaresistens inom EU."

Apoteksdagen 2023

Apoteksdagen är kostnadsfri att delta på och kommer förutom Malin Grapes föreläsning ge en värdefull inblick i aktuell apoteksforskning och hållbarhetsarbete inom apoteksområdet.

Anmälan här

Om Apotekarsocieteten

Apotekarsocieteten är mötesplatsen för alla som arbetar med läkemedel eller medicinteknik -från forskning till användning. En oberoende plattform för ökad kunskap, nätverkande och vetenskapligt utbyte mellan olika professioner. Dotterbolaget Läkemedelsakademin erbjuder kvalificerade utbildningar inom snart sagt varje del av läkemedelskedjan. Apotekarsocieteten står också bakom Läkemedelsvärlden, en oberoende nyhetskanal som bevakar hela läkemedelsområdet.

Teresa Matérn
Teresa Matérn