2023-11-07 16:33Pressmeddelande

Annelie Nilsson stod för årets bästa kundinsats på apotek

Porträtt Annelie NilssonAnnelie Nilsson, leg. receptarie, tog emot priset för Bästa kundinsats under Apoteksdagen.

Annelie Nilsson, receptarie i Fagersta, förhindrade att apotekskunder fick sina insulindoser minskade oavsiktligt. För det får hon Apotekarsocietetens pris för Bästa Kundinsats på apotek.

Annelie Nilsson, Apotek Hjärtat Bergslagssjukhuset i Fagersta, noterade ett fel som uppkommit när en förskrivare behövde hantera en restnotering. En apotekskund som skulle hämta ut insulin hade fått en annan styrka än vanligt och i samband med det hade den förskrivna dosen justerats felaktigt. Annelie Nilsson uppmärksammade felet, och kunde efter kontakt med vårdcentralen och kunden förhindra felmedicinering.

När sedan fler kunder på det berörda apoteket hade samma typ av felaktiga recept, insåg pristagaren att det berodde på ett större, systematiskt fel. Genom kontakt med såväl läkemedelskommittén i den berörda regionen, som sitt apoteks kvalitetsavdelning så kunde årets pristagare sprida denna viktiga information, och garanterat förhindra att ännu fler diabetiker drabbades.

— Jag har varit farmaciansvarig tidigare och jag kan fortfarande inte låta bli att lägga mig i, kommenterade Annelie Nilsson när hon tog emot priset på Apoteksdagen.

Apotekarsocietetens Sektion för öppenvårdsfarmaci delar årligen ut priset för Bästa kundinsats för att uppmärksamma och belöna kundinsatser på öppenvårdsapotek där pristagarens farmaceutiska kompetens resulterat i en bättre läkemedelsanvändning och stor patientnytta.

— Alltid lika roligt att dela ut priset för "Årets kundinsats"  Apotekens farmaceuter får sällan pris för sina insatser, trots att det görs massor av sådana på varje apotek. Vi behöver verkligen lyfta värdet av apoteksfarmaceuternas insatser, inte bara på Apoteksdagen utan vid varje möjligt tillfälle, säger Carin Svensson, ordförande i sektionen.

Apoteksdagen anordnas årligen av Apotekarsocieteten i samarbete med Sveriges Apoteksförening och Sveriges Farmaceuter.

Motivering

Annelie Nilsson får priset, för att ha uppvisat farmaceutisk kompetens och omsorg, noterat ett omräkningsfel vid byte av styrka orsakat av restnotering, vilket hade resulterat i undermedicinering av insulin.

Vidare, upptäckte Annelie att det berörde fler än hennes patient, och genom att ”tänka ett steg längre” tog Annelie kontakt med såväl lokal vårdcentral som läkemedelskommittén i det lokala landstinget, dessutom sin apotekskedjas kvalitetsavdelning för att uppmärksamma fler på samma fel som hade kunnat få omfattade konsekvenser hos många patienter.

Ämnen: Apotek

Om Apotekarsocieteten

Apotekarsocieteten är mötesplatsen för alla som arbetar med läkemedel eller medicinteknik -från forskning till användning. En oberoende plattform för ökad kunskap, nätverkande och vetenskapligt utbyte mellan olika professioner. Dotterbolaget Läkemedelsakademin erbjuder kvalificerade utbildningar inom snart sagt varje del av läkemedelskedjan. Apotekarsocieteten står också bakom Läkemedelsvärlden, en oberoende nyhetskanal som bevakar hela läkemedelsområdet.

Teresa Matérn
Teresa Matérn