2024-05-22 09:24Nyheter

Ny styrelse i Apotekarsocieteten

Porträtt Andreas Rosenlund till vänster och Johanna Wikman till höger.Andreas Rosenlund är ny vice ordförande och Johanna Wikman ny ordförande i Apotekarsocietetens styrelse.

En ny ordförande och flera nya styrelseledamöter valdes under den gångna helgens fullmäktige i Apotekarsocieteten.

Johanna Wikman har tidigare varit vice ordförande och fortsätter i styrelsen som ordförande. Andreas Rosenlund har varit styrelseledamot sedan tidigare och blir nu vice ordförande. I övrigt var det nyval av en majoritet av ledamöterna. Valberedningens förslag som fullmäktige röstade ja till innebär att Apotekarsocietetens styrelse nu ser ut som följer:

• Ordförande – Johanna Wikman
  • Vice ordf. – Andreas Rosenlund, Läkemedelshandlarna
  • Ledamot – Bertil Abrahamsson, Astrazeneca
  • Ledamot – Eva Adås, Janssen
  • Ledamot – Christel Bergström, Uppsala universitet
  • Ledamot – Karin Meyer, Center for Translational Research Sweden AB
  • Ledamot – Per Nydert, Astrid Lindgrens barnsjukhus
  • Ledamot – Kimya Näslund, Apotea
  • Ledamot – Johanna Orraryd, Socialstyrelsen
  • Ledamot – Mats Söderhäll, Karolinska universitetssjukhuset

Om Apotekarsocieteten

Apotekarsocieteten är mötesplatsen för alla som arbetar med läkemedel eller medicinteknik -från forskning till användning. En oberoende plattform för ökad kunskap, nätverkande och vetenskapligt utbyte mellan olika professioner. Dotterbolaget Läkemedelsakademin erbjuder kvalificerade utbildningar inom snart sagt varje del av läkemedelskedjan. Apotekarsocieteten står också bakom Läkemedelsvärlden, en oberoende nyhetskanal som bevakar hela läkemedelsområdet.

Teresa Matérn
Teresa Matérn