2021-06-24 07:00Pressmeddelande

Tio innovativa bolag redo att ta in kapital på årets A-match

Bild på arrangörerna bakom A-matchPatrik Bångerius, Karlstads universitet, Anna Lundmark Lundbergh, Almi Värmland, Per-Ola Eriksson, Nordea, Ulf Green, Almi Invest, Victor Isaksen, Sting Bioeconomy

Nu är det offentligt vilka de tio utvalda företagen som står på scen under årets investerarforum A-match. Med oss har vi fem bolag från Värmland och fem bolag från övriga Sverige som kommer pitcha sina affärsidéer för investerare. Företagen står för ban­brytande lösningar med fokus på hållbarhet och digitalisering inom en bredd av branscher, så som skoglig bioekonomi, med-tech, textil, finans och säkerhet.

- Alla bolag håller otroligt hög kvalité och har god potential för utveckling. Vi har en spännande bredd av bolag som lever upp till morgondagens behov, säger Per-Ola Eriksson, ansvarig för Nordea Företagsmarknad Värmland, som deltar som partner under eventet.

Det är fjärde gången som A­-match genomförs och vid det här laget har A-match blivit känt för sitt proffsiga arrangemang med väl genomförda pitchar och faktiska investeringar som följd.

- Söktrycket har varit högt även denna gång från bolag som vill pitcha. Vi kan tydligt se att Värmland som kompetensnav inom bioekonomi och hälsa lockar fler bolag inom dessa områden. A-match fyller ett tydligt och ökande behov av investeringar i tidiga skeden, säger Anna Lundmark Lundbergh, vd Almi Värmland.

För aktörerna bakom A-match sätts stort fokus på att få en bra blandning när det kommer till kön, mångfald och branscher, både bland pitchande företag och investerare. Statistik från 2019-2020 visar att andelen kvinnor som är grundare/delägare i de bolag som pitchar är 31 procent och likaså bland investerare. Detta kan jämföras med att vi brukar läsa om att ca en procent av riskkapitalet investeras i bolag som ägs av kvinnor. Andelen investerare med utländsk bakgrund ligger på 9 procent och pitchande bolag på 28 procent.

Precis som förra året deltar investerarna digitalt.

- Detta gör att vi ser en ökad andel investerare utanför Värmland, mest nationellt men även internationellt, säger Anna Lundmark Lundbergh.

Företagen som söker kapital är;

• Acorai AB erbjuder en revolutionerande lösning för att övervaka hjärtopererade patienter på distans.
  • Exonera utvecklar och producerar biobaserade, biologiskt nedbrytbara, helt återvinningsbara fiberbaserade skruvlock.
  • Bowter AB har skapat en extremt lättdriven elbåt som laddar sig själv via solceller.
  • Ebbas Alger har tagit fram en unik stam av livsmedelsalgen Spirulina och anpassat den tropiska arten till nordiskt klimat.
  • Digitala innovationen Exagard säkerställer att medarbetare inom industrin har rätt säkerhetskompetens avseende utrymning och brand.
  • GOOZO är ett unikt digitalt verktyg som hjälper företag att automatiskt beräkna de ekonomiska effekterna av personalaktiviteter inom tex. hälsa och friskvård.
  • Gårdskapital möter nästa generation lantbrukares stora investeringsbehov kopplat till hållbarhet och ökad lokal livsmedelsproduktion.
  • Ineq Solutions underlättar för pedagoger, rektorer och elevhälsor att kunna arbeta förebyggande och främjande i skolan genom att förena smart digital teknik med  psykosociala metoder.
  • Kapsu har som vision att med sin revolutionerande lösning göra dryckesindustrin i världen helt plastfri.
  • LunaMicro erbjuder nästa generations smarta textilier, initialt för sports-, skydds- och arbetskläder.

Fakta

A-match äger rum 15 september kl. 13.00 – fysiskt för pitchande bolag och digitalt för investerare.

Bakom A-match står Almi Värmland, Almi Invest, Karlstads universitet, Sting Bioeconomy och Nordea.

Läs mer om företagen på https://www.amatch.org/amatch/foretag

Om Almi

Vi investerar i framtida tillväxt! Almi erbjuder lån, riskkapital och affärsutveckling till företag med tillväxtpotential. Almi Företagspartner AB ägs av staten och är moderbolag i en koncern med 16 regionala dotterbolag och underkoncernen Almi Invest AB. De regionala dotterbolagen ägs till 51 procent av moderbolaget och till 49 procent av regionala ägare och erbjuder lån och affärsutveckling. Almi Invest ägs till 100 procent av moderbolaget och bedriver riskkapitalverksamhet. Almis verksamhet ska utgöra ett komplement till den privata marknaden avseende företags behov av finansiering och affärsutveckling.

Anna Lundmark Lundbergh
Vd, Almi Värmland