2023-05-15 07:30Pressmeddelande

Virtuell konstutställning kommer till Alingsås

En mobiltelefon som visar ett konstverk.Foto: Åsa Cederqvist, Giga-annum, (2023).

Under sommaren arrangerar Alla Prima konstklubb utställningen Vävda rum - Sveriges största utställning med offentlig virtuell konst. Den 20 maj har Vävda rum vernissage samtidigt på drygt 130 orter i Sverige, vilket gör den till den geografiskt sett största utställningen som skapats i landet.

Alingsås är en av 130 platser där alla som vill kan njuta av den virtuella konstutställningen. Lokalt i Alingsås arrangeras det hela av Alla Prima konstklubb, som är kommunens egen konstklubb för sina anställda. Genom att ladda ner appen Vävda rum kan besökaren uppleva och interagera med tio helt nya virtuella konstverk som befinner sig på offentliga platser i Alingsås kommun.

— Detta är en helt ny typ av utställning och det känns väldigt roligt att vi är med och arrangerar. Det blir en enkel invigning på Lilla torget på lördag och sedan pågår utställningen till den 30 september, säger Margareta Battisti, ordförande i Alla Prima konstklubb.

Projektet Vävda rum är initierat av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och finansieras av Postkodstiftelsen. Utställningen är en del av Riksförbundet Sveriges Konstföreningars 50-årsjubileum (1973–2023). Tekniken som används heter augmented reality (AR), som översatt till svenska blir förstärkt verklighet.

Birgitta Westergren Lenken är alingsåsare och ordförande för distrikt Älvsborg i Sveriges Konstföreningar. Hon gläds över att Alla Prima konstklubb arrangerar Vävda rum här i Alingsås.

— Jag hoppas att många alingsåsare tar chansen att uppleva den här unika utställningen. Den nya tekniken skapar spännande upplevelser för besökaren oavsett tid på dygnet. Vi rekommenderar att ha med sig hörlurar för att få ut ännu mer av konstverken, säger Birgitta Westergren Lenken.

Om Vävda rum

Vernissage på 130 orter lördag 20 maj. I Alingsås är det Lilla torget kl. 11 som gäller.

Utställningen pågår fram till den 30 september.

För att ta del av konstverken måste man ladda ner appen vävda rum i en appbutik (AppStore eller Play butik). I appen kommer det finnas instruktioner för hur den ska användas. Det kommer också finnas texter om utställningen, konstnärerna och konstverken.

Utställningen innehåller tio konstverk som kommer att visas i flera kommuner samtidigt. I appen finns en karta som dels visar i vilka kommuner utställningen visas, dels var man kan se de specifika verken i varje kommun. Publiken kommer att behöva ta sig till platsen som anges på kartan för att uppleva verket.

Mer information på vavdarum.se.

Margareta Battisti
margareta.battisti@alingsas.se

Birgitta Westergren Lenken
birgitta.lenken@gmail.com

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Jonas Mökander
Kommunikatör