2020-10-08 05:42Pressmeddelande

Uppmanar till fortsatt försiktighet

För en vecka sedan hävdes besöksförbudet på våra äldreboenden.
— I det stora hela har det fungerat bra, men vi kan inte nog understryka vikten av att alla respekterar det som gäller vid besöken, säger Anita Hedström, förvaltningschef på vård- och omsorgsförvaltningen.

Efter ett halvår utan besök var det efterlängtat för många när förbudet hävdes förra torsdagen. Första helgen hittade många besökare till sina anhöriga på kommunens äldreboenden, och kommande helg förväntas bli något liknande.

— Första veckan har vi haft hundratals besök på våra totalt nio äldreboenden. Så att behovet är stort och att det uppskattas av både brukare och besökare är väldigt tydligt, säger Anna Nordgren, sjuksköterska och covidsamordnare på Alingsås kommun.

Inför öppnandet var det kort varsel med att skapa lokala rutiner för att genomföra besök på ett smittsäkert sätt. Anhöriga fick ett brev hemskickat via mejl eller vanlig postgång, och även på kommunens hemsida och på respektive boende spreds viktig information.

I veckan som gått har Anna Nordgren och kommunens MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska) Annika Fallqvist varit ute i verksamheten för att prata med personal och skapa sig en bild av hur besöken fungerar. I det stora hela är intrycken goda, men det finns saker som tål att upprepas.

— Det är oehört viktigt att alla besökare läser och respekterar de instruktioner som finns på respektive boende. Faran är inte över och det sista vi vill är att få in smitta på våra boenden, så alla måste ta sitt ansvar och hjälpas åt med att förhindra det, säger Anna Nordgren och fortsätter:

— Utöver de praktiska reglerna vid besök gäller självklart även Folkhälsomyndighetens allmänna rekommendationer om handhygien, att hålla avstånd och att absolut inte komma på besök om man har symptom. Sen har vi under den första veckan märkt att det kan skapa oro om besökaren kommer mitt i en måltid eller sent på kvällen. Så en vädjan till alla besökare är att komma dagtid och då undvika måltider.

Anita Hedström betonar att de allra flesta besökarna vill och försöker göra rätt, och att personalen på boendena gärna hjälper till och svarar på frågor.

— Dialog rätar ut frågetecken och skapar förståels så det är jätteviktigt. Om alla samarbetar på bästa sätt minskar det också oron bland både brukare, besökare och personal.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Relaterad media