2021-04-23 15:50Pressmeddelande

Unga kockar gör upp i matlagningstävling

I nästa vecka är det dags för matlagningskamp i Alingsås, när högstadieelever möts för att göra upp i tävlingen Kockduellen.

Det är i restaurang- och livsmedelsprogrammets kök på Campus Alingsås som tävlingen kommer att gå av stapeln nästa torsdag. Eleverna har 90 minuter på sig att skapa en varmrätt utifrån en korg med olika råvaror och därefter kommer en jury bestående av representanter från branschen att smaka av elevernas rätter och utse det vinnande laget.

—   Det är ett fint sätt att hylla matlagningskonsten och uppmuntra elevernas kreativitet. Genom tävlingen vill vi väcka elevernas intresse för matlagning och visa på de många möjligheter och karriärvägar som finns i branschen, säger Johanna Ståhlgren som är lärare vid Alströmergymnasiets restaurang- och livsmedelsprogram.

Lokalerna på Campus är stora och rymliga och därmed har man gjort bedömningen att den lokala tävlingen kan hållas här på ett säkert sätt, i enlighet med de restriktioner som finns avseende covid-19. Stadsfinalen i Alingsås är en del av en stor nationell tävling och det vinnande laget går vidare till en riksfinal i Stockholm som genomförs i maj.

Läs mer om tävlingen här: https://varldensjobb.se/kockduellen/

Media är varmt välkomna att följa tävlingen på plats torsdagen den 29 april. Tävlingen pågår 13:30-16:00, med samling för de tävlande klockan 13.00, i Restaurangprogrammets lokaler på Campus Alingsås, Östra Ringgatan 16.

Kontakt:
Johanna Ståhlgren, lärare vid Alströmergymnasiets restaurang- och livsmedelsprogram, johanna.stahlgren@alingsas.se, tfn: 0322-61 65 79.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Niklas Ehnfors
Niklas Ehnfors
Journalister som vill komma i kontakt med Alingsås kommun för svar på frågor, intervjuer etc., är varmt välkomna att kontakta kommunikationschefen som både förmedlar svar på frågor och kontakt med rätt person.