2021-11-03 09:05Pressmeddelande

Söker ny hyresgäst till Villa Plantaget

Nu söker Alingsås kommun en hyresgäst som vill bedriva övernattningsverksamhet i Villa Plantaget.
— Målsättningen är att ha en ny hyresgäst på plats redan 2022, säger Åsa Zacharoff, fastighetsansvarig på Alingsås kommun.

Det ståtliga huset byggdes redan 1904 i nationalromantisk stil. Det ligger vackert beläget mitt i parken Plantaget med närhet till såväl centrum och shopping som bad och natur i Nolhagaområdet.

— Läget är väldigt bra för att ta emot övernattningsgäster eftersom det är promenadavstånd till väldigt mycket av det som Alingsås erbjuder, säger Åsa Zacharoff.

Fastigheten består av två våningar och ett annex. Det finns kök, matsal, samlingsrum samt sovrum både med och utan dusch och toalett. En invändig upprustning av kök och matsal ska göras, och där kan en framtida hyresgäst komma att bli delaktig i processen.

— Det finns stora möjligheter för en ny hyresgäst att vara med och påverka utformningen. Inför säsongen 2022 kommer dessutom huset att renoveras utvändigt och målas om i sina ursprungliga, nationalromantiska färger rött och grönt, säger Åsa Zacharoff.

Den som är intresserad av att bedriva vandrarhemsverksamhet eller motsvarande i Villa Plantaget är välkommen att skicka in en intresseanmälan till fastigheter@alingas.se senast 30 november 2021.

— Nästa steg blir att vi bjuder in till visning och tillhandahåller ritningar. Jag finns även tillgänglig för frågor under ansökningsprocessen, säger Åsa Zacharoff.

Åsa Zacharoff, fastighetsansvarig
asa.zacharoff@alingsas.se

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Jonas Mökander
Kommunikatör