2020-10-30 09:58Pressmeddelande

Restriktioner återinförs inom äldreomsorgen i Alingsås

Kommunen återinför flera restriktioner på grund av det förhöjda coronakrisläget i Västra Götalandsregionen. På äldreboendena i kommunen avråder man från icke nödvändiga besök. Öppningen av träffpunkterna för äldre skjuts upp en månad till den 1 december. Besök på Kvarnbackens korttidsboende är nu endast tillåtet om det sker utomhus.

Igår meddelade Folkhälsomyndigheten tillsammans med Smittskydd Västra Götaland att man inför skärpta råd i regionen för att stoppa den ökande smittspridningen av covid-19.

Detta innebär att äldreboendena i Alingsås kommun nu avråder från besök som inte är nödvändiga, för att minimera risken att smittan letar sig in bland de äldre på särskilt boende.

På Kvarnbackens korttidsboende är besök endast tillåtna om de sker utomhus.

Kommunen planerade att återigen öppna upp träffpunkterna för äldre från och med 1 november, men den öppningen skjuts nu upp en månad, till den 1 december.

- Vi ser att smittspridningen nu har tagit fart, även här i Alingsås. Därför känns det självklart att återinföra vissa restriktioner. Jag vet att öppnandet av träffpunkterna har varit efterlängtat men jag tror också att det finns förståelse för beslutet att skjuta fram det en månad, säger Anita Hedström, förvaltningschef för Vård och omsorg i Alingsås kommun.

De nya restriktionerna träder i kraft direkt idag.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.