Lördagen den 25 september öppnar Alingsås konsthalls nya utställning This Construction of Meaning. Tio studenter från HDK-Valand har studerat och relaterat till affischformatet ur konceptuella och materiella synvinklar.
Med utgångspunkt i diskussioner om affischformatets karaktär har studenterna återbesökt de allra mest grundläggande förutsättningarna för detta fenomen och gjort sina egna tolkningar.
Våra tio utställande konstnärer har gjort sin egen tolkning av fenomenet ”affisch” och resultatet är lika många personliga verk i flertalet tekniker, säger Greta Voćar, utställningsproducent Alingsås konsthall.
När vi säger affisch (eller plansch, plakat, poster) kanske det är en filmaffisch eller en poster för en kommande konsert vi först tänker på. Men affischens särpräglade och flyktiga kommunikationssätt har en lång tradition som innefattar många andra användningsområden: inom politik, handel, konst och ren informationsförmedling.
Den kanske mest fascinerande genren är de propagandaaffischer som förekom under de två världskrigen, både som medel för att stärka folkets stöd för kriget och som protestaktioner mot en meningslös dagordning.
Min konstnärliga ingång har varit att jobba med invasiva växter, säger Charlotta Gavelin, student på HDK-Valand och en av utställarna. Jag har jobbat i en 1800-talsteknik, Cyanotypi, inspirerad av botanikern Anna Atkins som samlade, dokumenterade och bevarade växter i denna teknik.
Charlotta Gavelin har haft posterformatets förmåga att sprida sig i den urbana miljön för ögonen då hon skapat sitt verk ”Intruder, Alien, Monster”. Det är fotogram utifrån vissna, torkade exemplar av Jätteloka och Parkslide, två arter av många som idag anses främmande och invasiva i vår natur. Under sent 1800-tal sågs de som dekorativa och fraktades till Sverige som trädgårdsväxter.
Jag vill väcka tankar kring hur vi människor formulerar oss om naturen, hur vi ofta väljer att se enbart ur människans perspektiv fortsätter Gavelin. Invasiva växter och klimatförändringar är problematiskt ur flera aspekter men också ett resultat av våra gemensamma handlingar. Ett arv som bygger på både bristande kunskap och vilja till förändring.
Utställningen This Construction of Meaning och programpunkterna ingår i GIBCA Extended, där syftet är att inkludera och synliggöra den regionala konstscenen under tiden för Göteborgs Internationella Konstbiennal.
Utställande konstnärer:
Camilla Fredin
Charlotta Gavelin
Alexander Gustaf-Thompson
Anna Julkunen
Alexandra Lige
Emi Linna
Ela Polkowska
Alberto Rossi
Kristina Zetko
Petronella Åslund
Varmt välkommen på vernissage!
Lördag 25/9 kl 12 invigs utställningen av Linn Wirdemo (M) ersättare i kultur- och utbildningsnämnden. Därefter följer ett kortare samtal med konstnärerna. Konsthallen håller öppet kl 10-14.
Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.