2023-03-02 15:15Pressmeddelande

Nya chefer till samhällsbyggnadsförvaltningen i Alingsås

Anna Ebbesson och Anna MilstaAnna Ebbesson och Anna Milsta

Nu är det klart med ett par viktiga chefsrekryteringar till Alingsås samhällbyggnadsförvaltning. Det är rollerna som chef för bygg- och miljöavdelningen och för utvecklingsenheten som tillsatts, och det med personer med goda kunskaper och erfarenheter från kommunen sedan tidigare.

Det blir Anna Ebbesson som ska leda bygg- och miljöavdelningen, som bland annat ansvarar för bygglov, tillstånd och tillsyn av verksamheter inom livsmedel och miljö.

Anna har tidigare jobbat som chef i kommunen både inom miljö- och hälsoskydd och på vård- och omsorgsförvaltningen och återvänder nu till Alingsås efter en tid i Borås stad.

– Jag ser fram emot att komma tillbaka till Sveagatan och att tillsammans med kollegorna få jobba med och för dem som bor och verkar i Alingsås kommun. Mitt mål är att vi ska vara den myndighet som vi själva vill möta och där vi står för både utvecklande och hållbar samhällsplanering, säger Anna Ebbesson.

Anna Milsta är ett annat bekant namn i Alingsås, där hon som näringslivsstrateg i kommunen under flera år samverkat med näringslivet. Nu blir hon chef för utvecklingsenheten på samhällsbyggnadsförvaltningen.

– Genom bra service, effektiva processer och gott bemötande till de som kommunen finns till för – det vill säga invånare, företag och föreningsliv – underlättar vi människors vardag. Det i sin tur främjar Alingsås utveckling och attraktivitet. Jag ser verkligen fram emot att bidra till detta arbete, säger Anna Milsta.

Både Anna Ebbesson och Anna Milsta tillträder sina nya tjänster 1 april.

– Det känns oerhört bra med dessa rekryteringar av två mycket kompetenta personer med goda kunskaper om Alingsås, säger Jonas Sjölin, samhällsbyggnadschef. Båda tar med sig långa och goda erfarenheter av att samarbeta med det lokala näringslivet för kommunens bästa.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Förvaltningschef samhällsbyggnadsförvaltningen
Jonas Sjölin