2021-06-15 13:16Pressmeddelande

Nya bidrag till lokala konst- och kulturföreningar

Nolhaga slottNolhaga slott

Under hösten 2021 öppnar Nolhaga sina portar för lokala konst- eller kulturföreningar och erbjuder bidrag på sammanlagt 125 000 kr för att förverkliga arrangemang som utställningar, musik och scenkonst.

Ansökan är öppen för de föreningar som fyller kraven och som vill bidra till att förhöja Alingsås kulturliv för både invånare och besökare.

Nolhaga slott har de senaste två åren kunnat öppna dörrarna för flertalet utställningar och kulturella upplevelser och kultur- och utbildningsförvaltningen kommer i höst fortsätta att erbjuda föreningsbidrag och plats i slottet för våra lokala kreatörer. Som en del av vision 2040 där Alingsås ska vara ”Västsveriges vackraste kulturstad” vill vi göra allt vi kan för att främja livskvaliteten och göra Nolhaga slott till ett alltmer unikt besöksmål.

Så här söker du bidrag
Sökande ska vara en bidragsberättigad konst/kulturförening i Alingsås kommun och arrangemanget ska ta plats mellan den 15:e september och 11:e december 2021. Föreningens verksamhet kan röra kategorierna film, foto, konst, kultur, dans, teater, musik, slöjd och hantverk.

125 000 kr finns att fördela bland deltagarna, varav 100 000 kr till utställningsverksamhet och 25 000 kr till övriga arrangemang. Fördelningen sker utifrån slottets verksamhet, behov och syfte att skapa tillgänglighet för alingsåsarna och besökare för ett hållbart och aktivt liv med konst- och kulturupplevelser.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.