2021-08-26 13:20Pressmeddelande

Ny verksamhetschef för kultur, turism och evenemang på plats

Maria Larsdotter-Spertina, ny verksamhetschef för kultur, turism och evenemang i Alingsås kommun. Maria Larsdotter-Spertina, ny verksamhetschef för kultur, turism och evenemang i Alingsås kommun.

Under förra veckan installerade sig Maria Larsdotter-Spertina, ny verksamhetschef för kultur, turism och evenemang, på Alingsås kulturhus.

Med sig har hon många års erfarenhet av alla dessa områden från både Marks kommun, GöteborgsOperan och senast Kungsbacka kommun.

— Tjänsten som verksamhetschef lockade mig med sin bredd, säger Larsdotter-Spertina. Jag har erfarenhet ifrån alla delar av den palett som jobbet utgör. Dessutom var jag sugen på att jobba i Västra Götalandsregionen igen.

Maria hoppas komma med nya perspektiv som bidrar till utveckling av alla verksamheter; museet, konsthallen, scenframställningar på Palladium, programverksamheten samt turism och evenemang.

— I Alingsås har vi som i resten av Sverige och världen ett scenario av ”före” och ”efter” pandemins hårdare restriktioner att jobba utifrån när det gäller verksamhetsutveckling för både kultur och turism, säger Larsdotter-Spertina. Så vad tar vi med oss och vad lämnar vi bakom oss?

Maria Larsdotter-Spertina tror att till exempel kulturen kan behöva tillgängliggöras och bli mer uppsökande. Att kultur är en sorts mötesplats för människor. Kulturen är en upplevelse där du blir förflyttad, menar hon.

— Ett bra färskt exempel på det från Alingsås är då bibliotekarierna i somras flyttade ut sin sagouppläsning utanför kulturhuset för att kunna möta publiken och leverera en upplevelse under den tid barnen inte fick komma in på kulturhuset på grund av risken för smittspridning, avslutar hon.

Kort fakta om Maria Larsdotter-Spertina

Ålder: 57 år

Familj: man och dotter

Intressen: dans, teater, trädgård och konståkning

Oväntad talang: potatisodling – en nedärvd förmåga

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Maria Larsdotter-Spertina
Verksamhetschef Kultur, turism och evenemang