2021-06-03 08:31Pressmeddelande

Nu öppnar Alingsås nya turistinformation

Bild tagen utanför Alingsås nya kommande turistinformationBild tagen utanför Alingsås nya kommande turistinformation

Den 16 juni slås portarna upp till kommunens nya turistinformation vid Stora torget, i hjärtat av Alingsås.

— I takt med vad pandemin tillåter ser vi fram emot många besök och välkomnar både alingsåsare och externa besökare som vill upptäcka Alingsås, säger Pierre Åkerström, enhetschef för turism och evenemang.

I den nya turistinformationen kommer tyngdpunkten ligga på mervärdet som skapas i det personliga mötet.

— Engagemang och möjlighet till att ställa sina frågor och få tips på plats tror vi kommer stärka stadens besöksnäring på flera sätt, säger Åkerström.

Det kommer också finnas en interaktiv skärm att surfa på samt traditionella broschyrer och kartor att hämta för den som vill utforska Alingsås gedigna utbud på egen hand. Turistinformationen kommer hålla öppet på vardagar och lördagar.

Fokus på samarbeten

Med placering på Stora torget och med närhet till både rådhuset och aktörerna i stadskärnan, skapas ytterligare förutsättningar för samarbeten och dialoger med Alingsås turistinformation. Planen är att lokalen även ska kunna brukas för bland annat stadsutvecklingsprojekt, utställningar av detaljplaner samt kulturella evenemang.

— Styrkan i lokalen är inte bara att den är enkel att hitta för besökare, utan också att den ligger nära handeln i Alingsås centrum, säger Maria Standar, kommundirektör. Det finns planer för andra förvaltningar att nyttja lokalen för dialogmöten med mera.

Hemestersatsning

Kommunens turism- och evenemangsorganisation kommer alltså att finnas på plats under turisminformationens öppettider för personlig service, och ge tips på allt från sevärdheter och aktiviteter till evenemang och utflykter. Även i år uppmuntras semester på hemmaplan genom kommunens hemesterkoncept.

På vastsverige.com/alingsas finns en portal där man kan läsa mer om sevärdheter i och omkring Alingsås.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Niklas Ehnfors
Niklas Ehnfors
Journalister som vill komma i kontakt med Alingsås kommun för svar på frågor, intervjuer etc., är varmt välkomna att kontakta kommunikationschefen som både förmedlar svar på frågor och kontakt med rätt person.