2020-02-14 06:55Pressmeddelande

Nu kan kommunens unga söka feriejobb

Nu är det dags för kommunens ungdomar att söka feriejobb. I år erbjuder Alingsås kommun runt 100 ferie- och sommarjobb för 16- till 18-åringar inom allt från äldreomsorgen till föreningslivet.

Nu är det dags för kommunens ungdomar att söka sommarens feriejobb. Ungdomar som är födda 2002, 2003 och 2004 och som är folkbokförda i Alingsås kommun kan söka feriejobben.

— Det här är en fantastiskt fin möjlighet för våra ungdomar att få vara en del av arbetslivet och få en större inblick i kommunens olika verksamheter. Kanske kan man även få upp ögonen för ett yrkesområde som man senare i livet väljer att fortsätta arbeta inom, säger Simon Waern, vice ordförande i kommunstyrelsen i Alingsås.

I fjol erbjöds inte några feriejobb, men i år görs en satsning på en miljon kronor för att skapa feriejobb, där arbetsdagen är sex timmar lång.

— För många är dessa jobb en första kontakt med arbetsmarknaden och det känns bra att återigen kunna erbjuda Alingsås unga den här möjligheten. Inom kommunen finns verkligen en stor variation av olika yrkesområden och det här är ett bra sätt att ge ungdomar inblick i den fina service vi som kommun ger våra medborgare, säger Daniel Filipsson, kommunstyrelsens ordförande i Alingsås.

Traditionellt erbjuds feriejobb inom den kommunala sektorn, och i Alingsås kommun så har det erbjudandet utökats till att även innefatta arbeten inom föreningar och ideella organisationer. Utbudet brukar vara varierat och det kan handla om allt från att vara med och ta hand om djuren på Nolhaga lantgård till att stå i butik.

— Nu kommer vi att arbeta för att få ett fint och brett utbud av olika ferie- och sommarjobb genom att fortsätta föra en dialog med olika aktörer kring frågan. Det brukar vara många som tycker att det är både givande och roligt att få ta del av våra ungdomars första steg i arbetslivet, säger Annelie Schwartz, chef för kultur- och utbildningsförvaltningen i Alingsås kommun.

Blir antalet sökande fler än de platser som kommunen har möjlighet att erbjuda kommer platserna att lottas ut bland de som sökt jobben. Jobben går att söka mellan den 15 februari och den 15 mars via kommunens hemsida alingsas.se/feriejobb

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Allt ackompanjerat av en doft av nybakt; Alingsås är ju trots allt känd som Kaféstaden och är en av Sveriges kafétätaste städer. Här har du nära till naturen, de många sjöarna och storstaden Göteborg, endast fem mil bort. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. När höstmörkret sänker sig lyses staden upp av Lights in Alingsås, norra Europas största arrangemang för experimentell ljussättning av offentliga platser.

Daniel Filipsson
Kommunstyrelsens ordförande (M), gruppledare Moderaterna
Daniel Filipsson
Verksamhetschef för integration och arbetsmarknad.
Julia Mårtensson
Simon Waern