2022-06-14 05:30Pressmeddelande

Nu byter vi matavfallspåse

Den nya avfallspåsen i papper.

Den 1 juli startar processen med att byta påse för matavfallsinsamling. Den nya påsen i papper ersätter den tidigare i bioplast.

Utbytet kommer att ske successivt under 2022 med start 1 juli och planen är att alla hushåll ska ha papperspåsar för matavfallet vid årsskiftet. Papperspåsarna kommer att levereras till hushållen i buntar där varje bunt innehåller 80 papperspåsar som beräknas räcka i ungefär sex månader.

— När påsarna tar slut gör man som vanligt, knyter en påse på kärlet eller klämmer fast en tom påse under locket inför kommande tömning. Har man bioplastpåsar kvar ser vi gärna att man använder upp dem innan man börjar använda papperspåsarna. Det är en bra miljöåtgärd alla kan bidra med, säger Hans Persson, enhetschef på insamlingsenheten.

Att sortera sitt matavfall är bra för miljön och något som alla kan hjälpa till med. För att belysa den viktiga insatsen har Avfall Sverige skapat kampanjen ”Gör det inte svårare än vad det är” tillsammans med kommuner, avfallsbolag och fastighetsbolag. Kampanjen syftar till att öka insamlingen av matavfall som kan omvandlas till biogas och biogödsel.

Läs mer om kampanjen här.

Hans Persson, enhetschef
Telefon: 0322–61 70 25
E-post: hans.persson@alingsas.se

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Jonas Mökander
Jonas Mökander