2023-05-23 06:00Pressmeddelande

Nolhaga slott återöppnar för sommaren

Tulpanplantering i förgrunden och Nolhaga slott i bakgrunden.Nolhaga slott

Lördagen den 27 maj återöppnar Nolhaga slott efter att ha varit stängt under hösten och vintern på grund av renovering. De restaurerade rummen invigs officiellt av kommunalråden kl. 11. Samma dag invigs också Triumf Glasscafé i Nolhaga slott som serverar glass, kaffe och enklare förtäring ända in i september.

— Nolhaga slott är en riktig Alingsåsklenod som ligger alingsåsarna varmt om hjärtat. Den historiska satsning vi nu genomför innebär en verklig förädling av både slottet och parken, säger kommunalråden Daniel Filipsson (M) och Simon Waern (S).

Nolhaga slott har funnits i kommunens ägor över 100 år och genom den pågående renoveringen ska slottet steg för steg återfå delar av sin 1800-talsglans med tidstypiska golv och väggar.

Målet har varit att återskapa 1800-talsandan och komma så nära originalet vi kan utan att göra för stora ingrepp i den befintliga interiören, säger Åsa Zacharoff, fastighetsansvarig Alingsås kommun. Renoveringsarbetet har genomförts noggrant och vi är mycket nöjda med resultatet - vi har skapat något hållbart för framtiden här.

Som en förstärkning av satsningen på slottet inrättas ansvarsrollen ”slottsfru”. Christina Falk, mångårig medarbetare på kommunledningskontoret, är den som ska axla rollen som innebär att ansvara för besökare, utställningar, rundturer och utbudet av aktiviteter på plats.

Det känns väldigt spännande, säger Christina Falk. Jag har smygstartat min nya tjänst under våren och installerar mig nu i samband med invigningen.

Nolhaga slott då och nu

I hjärtat av Nolhaga park ligger Nolhaga slott och trädgårdar. Slottet är en ståtlig byggnad uppförd i början av 1880-talet i italiensk nyrenässansstil. När Jonas Alströmer, grundare av Alingsås manufakturverk, återvände till hemstaden Alingsås i början av 1720-talet, köpte han Nordhaga egendom och angränsande gårdar. Den nya egendomen fick namnet Nolhaga.

Under åren bytte egendomen ägare flera gånger innan Claes Adelsköld 1877 köpte den, rev det gamla bostadshuset som stod på platsen och byggde den mangårdsbyggnad som vi idag kallar för Nolhaga slott. Källarvalven från 1700-talet bevarades dock och man kunde därför resa huset på rekordsnabba fem månader. Med inspiration från det nyligen utgrävda Pompeji var det Claes Adelsköld som år 1880 gav Nolhaga slott dess karaktäristiska utseende som vi kan se än idag.

I projektet ”Nolhaga – en park för alla” har kommunstyrelsen beslutat att slottet och den gamla trädgården ska återskapas för att knyta an till det 1800-tal som Claes Adelsköld levde under när han lät uppföra byggnaden och den kringliggande parken. Entrén och andra våningen med bland annat vigselrummet står nu färdiga.

Tillsammans med en byggnadsantikvarie har vi gjort en undersökning och skrapat fram flera lager av färg för att komma till ursprunget, berättar Åsa Zacharoff. I de fall vi inte vet hur det har sett ut har vi gjort en bedömning utifrån den tidens vanliga kulörval och trycktekniker. Målet är att skapa en upplevelse av att komma som gäst hem till Claes Adelsköld och hand familj.

Renoveringsarbetet kommer att pågå även under 2024 och 2025.

Parken runt slottet

2022 startade man parallellt arbetet med att återskapa tapetrabatter i gräsmattorna mot parken med perenna blommor. Växterna har valts ut så att det alltid ska finns något som blommar. Man har också skapat en inramning till slottets gångar på både fram- och baksida med rabatter och gräsmattor.

— Det grövre gårdsgruset som tidigare låg runt slottet har ersatts av ett finare tillgängligt stenmjöl som också gör miljön mer tillgänglig vilket är en viktig ingång för helheten i projektet, säger Petra Wernersson, stadsträdgårdsmästare Alingsås kommun.

Efter omdaningen med en större gårdsplan, större planteringar, borttagna skyltar och parkeringar framhävs nu återigen slottets magnifika arkitektur och storslagenhet.

Invigning

Lördagen den 27 maj öppnar Nolhaga slott och Triumf Glasscafé för säsongen. De delar som hittills restaurerats invigs och visas upp för allmänheten genom guidade rundturer. Allmänheten välkomnas till invigningen där det bjuds på alkoholfritt bubbel, avsmakning av glass och tal av bland annat kommunalråden.

När? Invigningen startar kl. 11

Var? Nolhaga slott

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Fastighetsansvarig
Åsa Zacharoff