2023-05-09 04:55Pressmeddelande

Museieparken öppnar för kultur och trivsel

Del av Museieparken med statyn Våren i förgrunden.

Lördagen den 13 maj kl. 13 invigs en uppgraderad museipark. Fokus har varit en omgestaltning av parken med respekt för både historien och dagens behov av trygghet, tillgänglighet, möten och kultur. Välkommen på invigning och en heldag i kulturens tecken!

2021 fick samhällsbyggnadsförvaltningen uppdraget att rusta upp Museiparken för att möta dagens behov som en inkluderande, tillgänglig, trygg och aktiv plats med möjlighet för kulturevenemang.

— Vår förhoppning är att alingsåsarna kommer uppleva en modern mötesplats där de historiska inslagen lyfts fram och bevarats på ett respektfullt sätt, säger Daniel Filipsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

— Vi har både respekterat och inspirerats av platsens olika tidslager när vi omgestaltat parken, säger Karolina Alvaker, projektledare och landskapsarkitekt LAR/MSA. Helt nytt är en scen för kulturevenemang och en ny parkentré som vetter mot kulturhuset, men också genom ny ljusdesign, öppnare och mer tillgängliga ytor, nya möbler och genomtänkta växtval blir parken en bättre plats för alla att använda.

Fokus på ”Våren”

Den omgjutna bronsstatyn som ursprungligen gjordes av Eric Grate (1896-1983) men som stals 2001 och därför ersattes 2004, har fått extra stor uppmärksamhet i samband med omgestaltningen av Museiparken.

— Planteringarna vi komponerat är en hyllning till den vackra statyn ”Våren”, säger Karolina Alvaker. Det kommer finnas växtfägring hela året i parken men just under våren har vi lagt extra möda på att få till praktfulla färger och extra blomning.

— Museieparken blir väldigt bra och det är extra fint att man väljer att lyfta fram ”Våren” nu när parken rustas upp, säger Ingela Andréen (L), ordförande i tekniska nämnden. Det är med stolthet jag är med och inviger den 13 maj.

En dag av fika och kultur

Lördagen den 13 maj startar festligheterna kl. 10.30 på kulturhuset med evenemanget Lördagskul. Man bjuder på Lena med lådan, tipspromenad, skapande aktivitet och visning för barn och vuxna av utställningen ”Tillbaka till forntiden” på Alingsås Museum.

— Den politiska ambitionen att levandegöra våra parker kommer lyfta i och med invigningen av Museiparken och dess scen, säger Maria Larsdotter-Spertina verksamhetschef kultur, turism och evenemang. Det är dessutom fantastiskt att flera av våra verksamheter på kulturhuset får chansen att visa vilket otroligt utbud som finns att ta del av för alla alingsåsare, på samma dag.

Den 13 maj är det också säsongspremiär för Fikavandringar. En guidad vandring som innehåller både bakverk samt berättelser om Alingsås och Sveriges fikakultur sedan snart 300 år tillbaka. Du bokar din biljett i förväg.

Klockan 12 invigs Alingsås konsthalls nya utställning ”I ett landskap” med målningar av Alingsåsbördiga Katarina Fornell. Hennes konst balanserar mellan det abstrakta och det figurativa. Motiven tycks ha växt fram organiskt och trots avsaknaden av igenkännbara former eller avbildningar träder landskap fram efter en stunds betraktande.

Invigning av Museiparken

Invigningen hålls på den nya scenen i Museiparken och startar kl. 13. Det blir invigningstal men också underhållning i form av Kulturskolans elever, Alströmergymnasiets estetiska program och Musikkåren kamraterna.

Program:

Kl.13.00 Invigningstal av Daniel Filipsson (M), kommunstyrelsens ordförande, Ingela Andreen (L), ordförande i tekniska nämnden, Karolina Alvaker, projektledare och landskapsarkitekt LAR/MSA och Maria Larsdotter-Spertina, verksamhetschef kultur, turism och evenemang.

ca kl. 13.15 Kulturskolans elever underhåller med inspiration av Astrid Lindgren.

ca kl. 14-14.20 Alströmergymnasiets Estetiska program

ca kl. 15 Musikkåren Kamraternas vårkonsert

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Maria Larsdotter-Spertina
Verksamhetschef Kultur, turism och evenemang