2021-04-13 05:47Pressmeddelande

"Lasse bagare" tilldelas miljöpris

Lasse Larsson fick ta emot priset av Camilla Stensson (S), Susanna Nerell (C) och Björn Albinsson (KD).Lasse Larsson fick ta emot priset av Camilla Stensson (S), Susanna Nerell (C) och Björn Albinsson (KD).

Lasse Larsson tilldelas Alingsås kommuns miljöpris för 2020. Han får priset för sitt arbete med att göra Nolbygårds Ekocafé och hela Nolbygård till en mötesplats som genomsyras av hållbarhet och miljömedvetenhet.

Det var en glad Lasse Larsson som tog emot representanter från miljöskyddsnämnden på tisdagsförmiddagen. Mötet var inbokat på förhand, så pristagaren hade haft lite tid på sig att smälta utnämningen.

— Klart att det känns väldigt roligt att få det här priset, säger Lasse Larsson.

Han får utmärkelsen för sitt arbete med att göra Nolbygård till en känd mötesplats med hållbara evenemang. Både caféverksamheten och andra verksamheter Lasse är delaktighet i genomsyras av ett stort miljötänk.

— I nomineringen som kom in stod det att Lasse är en stor inspiratör, och det stämmer verkligen. Bara en sådan detalj att han var tidigt ute med att skaffa en elbil för att göra sina leveranser miljöanpassade är en rolig och viktig detalj, säger Susanna Nerell (C), ordförande i miljöskyddsnämnden.

Utöver Susanna Nerell (C) var även vice ordförande Camilla Stensson (S) och ledamot Björn Albinsson (KD) med på den lilla och coronasäkra prisutdelningen där Lasse Larsson fick ta emot diplom, blomma och ett inramat fotografi med naturmotiv från Alingsås. Fotografiet är taget av Björn Albinsson, som också är naturfotograf.

Vinnaren av miljöpriset tas fram genom en omröstning i miljöskyddsnämnden. Bland de inskickade nomineringarna röstades Lasse Larsson fram som pristagare av en ganska enig nämnd.

— Känns jättekul att vi kan genomföra det här trots pandemin. Överlag är det viktigt att lyfta goda miljöinsatser som görs i kommunen och där är miljöpriset ett väldigt bra och trevligt sätt, säger Susanna Nerell (C).

Utdrag ur motiveringen.
”Lasse bagare” driver Nolbygårds ekocafé, med sin personal bakar de goda vackra ekologiska bröd, serverar lunch, smörgåsar och delikatesser – allt av ekologiska produkter. I en vacker stadsnära gårdsmiljö har Lasse gjort Nolbygård till en känd mötesplats, med hållbara evenemang strax utanför stadskärnan i Alingsås.

Historik miljöpriset
2004: Margareta och Ingemar Zachrisson för sin gårdsbutik.
2007: Montessoriskolan Globen.
2008: Bjärke Vindkraft Ekonomisk Förening.
2009: Arkitekt Hans Eek.
2010: Taxi Alingsås AB.
2011: Alingsås Golfklubb.
2012: Föreningen Vinden.
2013-2017: Ingen utdelning.
2018: Lennart Melander för sin våtmark i Stora Mellby.
2019: Mats och Christina Gustavsson för sin ekologiska mjölkgård i Loo.
2020: Lasse Larsson på Nolbygårds Ekocafé.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Relaterad media