2021-11-16 13:22Pressmeddelande

Kulturfest i dagarna två under Kulturnatta

Fredagen den 19 november startar årets upplaga av Kulturnatta Alingsås som pågår med ett späckat program ända fram till lördag kväll. Litteratursalong, barnaktiviteter, film, föreläsningar och uppträdanden bildar ett utbud med något för alla åldrar. Allt är gratis!

På fredag kväll kan man bland annat se Alströmergymnasiets estetiska program och Kulturskolan framföra dansuppvisningar och föreställning vid flera tillfällen på flera olika platser - både inne och utomhus, säger Josefin Cowie, programansvarig Alingsås kulturhus.

Tillsammans vill Alingsås kommuns kulturverksamheter och ett antal privata aktörer skapa en stämningsfull folkfest där tradition möter nya impulser. Under två hela dagar och kvällar möts besökaren av kulturyttringar på olika platser i Alingsås.

Litteratursalong och lördagskul för hela familjen

Under lördagen den 20 november återuppstår kulturhusets Littertursalong, en bokmässa i miniformat. Författare, bokförlag, tryckerier, föreningar och andra som skriver och ger ut böcker, med anknytning till Alingsås med omnejd är inbjudna att både ställa ut och läsa ur sina verk. Uppläsningar sker på Stora scen.

Vi är tillbaka med Littertursalongen på allmän begäran, säger Christer Boberg, bibliotekarie på Alingsås bibliotek. Första gången vi körde konceptet blev det något av en succé men så kom coronapandemin och det blev ett naturligt uppehåll. Vi är så glada att kunna arrangera minibokmässan igen.

Vidare under lördagen blir det bland annat filmvisning med Badman i Nolhaga Parkbad, slottsjakt vid Nolhaga slott och nycirkus på Palladium.

It's Alive! Levande bilder, 60 års biografhistoria

Under lördagen den 20 november passar också Alingsås kulturhus på att inviga en ny utställning om Alingsås biografhistoria under 60 år. Utställningen berättar bland annat om framväxten av Alingsås första biografer och vilka filmer som visades.

Utställningens fokus är dels Palladiums historia och dels att den 20 november blir exakt 81 år sedan filmen Gullivers resor visades på denna biograf och teater. Inför den premiären hade särskild dekor som anspelade på filmen skapats, vilket utställningen också uppmärksammar.

Och filmen Gullivers resor från 1939 blir programpunkten som avslutar Kulturnatta tillsammans i Palladiums biosalong kl. 19.00.

Läs hela programmet här!

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Enhetschef Turism & Publika möten
Josefin Cowie