2020-05-11 13:00Pressmeddelande

Kommunen bjuder in föreningar att skapa meningsfullt sommarlov för Alingsås unga

Sommaren 2020 kommer att bli en tid som många barn och unga i Alingsås kommun mer än vanligt kommer att tillbringa hemma. Samtidigt ser många föreningar sina inkomster minska beroende på inställda cuper och arrangemang. Alingsås kommun vill därför slå två flugor i en smäll och erbjuder nu föreningar att söka bidrag för att arrangera aktiviteter eller evenemang för barn och unga i Alingsås under sommarlovet.

Föreningar har från och med den 11 maj till och med den 31 maj möjlighet att söka bidrag för att arrangera en aktivitet eller ett evenemang som riktar sig till barn och unga mellan 7 till 19 år. Aktiviteten eller evenemanget ska äga rum mellan vecka 26 och vecka 33.

Aktiviteter ska kunna arrangeras för grupper om mindre än 50 personer och erbjudas vid minst tre tillfällen, helst fler, under perioden. Aktiviteter som erbjuds hela veckor kommer att prioriteras.

Det går även att söka för mindre evenemang som kan genonföras utomhus. Även här gäller maximalt 50 deltagare.

Aktiviteten eller evenemanget ska ha fokus på folkhälsa, kultur eller nyskapande verksamhet. Bidrag ges inte till ordinarie cuper, tävlingar eller lägerverksamhet.

- Vi har avsatt 350 000 kronor för den här satsningen och hoppas att föreningarna ska komma in med många bra förslag på hur vi gemensamt kan erbjuda våra barn och unga ett meningsfullt och roligt sommarlov , säger Anneli Schwartz, förvaltningschef för Kultur- och utbildningsförvaltningen.

Ansökan finns att hitta på Alingsås kommuns hemsida eller här:

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Allt ackompanjerat av en doft av nybakt; Alingsås är ju trots allt känd som Kaféstaden och är en av Sveriges kafétätaste städer. Här har du nära till naturen, de många sjöarna och storstaden Göteborg, endast fem mil bort. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. När höstmörkret sänker sig lyses staden upp av Lights in Alingsås, norra Europas största arrangemang för experimentell ljussättning av offentliga platser.