2023-02-16 06:30Pressmeddelande

Kärlek i fokus på Alströmergymnasiet

Oskar Nilsson, kurator, Eva Olsson, psykolog, Lisa Sernvik, kurator, och Maria Offerlind, kurator, sitter i det kärlekspyntade kafét.Oskar Nilsson, kurator, Eva Olsson, psykolog, Lisa Sernvik, kurator, och Maria Offerlind, kurator, är redo för Kärleksveckan. Den rosa frågelådan ska fyllas med frågor om kärlek från eleverna under nästa vecka.

Vecka 8 blir extra mysig och gemytlig på Alströmergymnasiet. Då vankas det nämligen Kärleksvecka med bland annat föreläsningar, konsert och panelsamtal på temat kärlek.

— Temaveckan är en del av skolans påbörjade arbete med fokus på ungas relationer och jag tycker att vi har fått ihop ett bra program, säger Lisa Sernvik, kurator och projektledare.

Kärleksveckan arrangerades senast någon gång på 1990-talet på Alströmergymnasiet. Nu när skolan påbörjat ett omfattande och långsiktigt arbete med fokus på ungas relationer är målet att Kärleksveckan ska bli en årlig aktivitet som elever och lärare kan se fram emot. Utöver projektledare Lisa Sernvik består den innersta arrangörskretsen av kuratorerna Maria Offerlind och Oskar Nilsson samt skolsköterska Anna Salomonsson.

— Vi vill skapa en känsla av inkludering och samhörighet för alla elever och samtidigt öka kunskapen i ett viktigt ämne. Vi vill också visa att vi är engagerade vuxna som gärna möter ungdomarna i den här typen av frågor, säger Lisa Sernvik.

Temaveckan är inte schemabrytande utan alla lektioner genomförs som vanligt. I undervisningen blir det dock extra fokus på ämnen som berör kärlek, exempelvis i ämnet sexualitet, samtycke och relationer. Dessutom finns ett smörgåsbord av aktiviteter som eleverna kan välja att delta i, exempelvis filmvisning och föreläsningar. Dessutom kommer viktiga spelare som ungdomsmottagningen, fältgruppen och Tjejjouren Olivia på besök.

— Det blir också kärlekspynt över hela skolan, kärleksmeny i matsalen och kärleksmums och annat gott i kafét. Under veckan kan elever också ställa frågor om kärlek i en frågelåda och frågorna besvaras sedan i en livesänd kärlekspanel på fredag, säger Lisa Sernvik, som har en god känsla inför starten på måndag.

— Personligen tycker jag att det ska bli jättekul och förhoppningsvis skapar vi engagemang och delaktighet för hela skolans elever och personal.

Fullständigt program Kärleksveckan

Lisa Sernvik, kurator och projektledare
lisa.sernvik@alingsas.se

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Jonas Mökander
Jonas Mökander