2023-05-02 05:00Pressmeddelande

Invigning av det nya utegymmet vid Nolhaga Parkbad

Anställda på Nolhaga Parkbad provar på utrustningen vid det nya utegymmet.Anställda på Nolhaga Parkbad provar på utrustningen vid det nya utegymmet.

Den 4 maj kl. 18 välkomnar vi alla till det officiella öppnandet av vårt nya utegym vid Nolhaga Parkbad. Invigningen börjar med att kultur- och utbildningsnämndens ordförande Anne Gunnevik lyfter de första vikterna.

– Utegymmet är en satsning rätt i tiden, säger Anne. Möjligheten att kombinera en tur i parken med ett träningspass – det är bra för kroppen!

Efter Annes inledning kommer en instruktör ta över och visa gymutrustningens olika användningsområden. Utbudet är stort och passar både för nybörjare och mer erfarna gymbesökare. Dessutom är alla maskiner anpassade för personer med funktionsvariationer.

– Det är viktigt att utrustningen kan användas oavsett fysiska förutsättningar, säger kommunens folkhälsostrateg Caroline Forssbaeck. Gymmet är ju till för alla! Här går det att stanna till för en kortare spontanträning, men även styrkeutmaningar för de motionärer som, exempelvis, rör sig längs Nolhagabergs olika träningsslingor.

Utegymmet har varit på plats sedan december 2022 och har under det inofficiella öppethållandet varit välbesökt av både vana och ovana motionärer samt idrottande ungdomar. Invigningen är ett steg att ytterligare sätta gymmet på kartan och göra alingsåsarna medvetna om att ett utegym av kvalitet finns att tillgå.

Varmt välkomna!

Invigningen sker den 4 maj kl. 18–19

kl. 18–18.10: Anne Gunnevik, kultur- och utbildningsnämndens ordförande, lyfter de första vikterna och förklarar utegymmet invigt.

kl. 18.10–19: Johanna Fogelberg, instruktör, visar utegymmets olika funktioner.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Pär Hellsten
Administrativ chef, Utbildningsförvaltningen