2023-05-10 05:30Pressmeddelande

Inre och yttre landskap på Alingsås konsthall

Porträtt av konstnären Katarina FornellPorträtt av konstnären Katarina Fornell

Lördagen den 13 maj öppnar Alingsås konsthalls nya utställning ”I ett landskap” av Katarina Fornell. Den alingsåsbördiga konstnärinnans största inspiration är landskapet och naturen, vilket är tydligt i hennes verk som stämningsfullt balanserar mellan det figurativa och det abstrakta.

— Utställningens titel ” I ett landskap” syftar inte bara på den naturen vi ser, utan är också en spegling av ett inre landskap, ett tillstånd, en stämning, som jag hoppas betraktaren skall känna igen sig i, säger Katarina Fornell.

Katarina Fornell målar i huvudsak med akrylfärg. Det passar henne bra då hon jobbar i flera olika lager och akrylen torkar snabbt. Hennes metod är aktivt fysisk;  hon skrapar, ristar och sandpapprar för att få fram olika ytor och använder gärna både kritor och färgpennor i sina målningar.

— Jag arbetar länge med mina bilder, provar, lägger till och tar bort, berättar Katarina Fornell. Jag låter slumpen vara medskapare, försöker lyssna in och vara lyhörd inför vad som händer under arbetet.

Naturen som inspiration och tillstånd

Katarina Fornell befinner sig mitt i ett landskap. Hon har sin bostad och ateljé ute på den västgötska landsbygden omgiven av åkrar, ängar och dungar. Genom fönstren följer hon årstidernas växlingar och naturens ständiga förändring vilket också påverkar hennes färgskala och uttryck där bilderna skiftar i ljus, kulör och intensitet.

— Jag växte upp i en konstnärsfamilj där konst och kultur fick ta stor plats. En högtidsstund var att gå på vernissage med pappa på Nolhaga slott, säger Fornell. En annan höjdpunkt var att gå med familjen till Ljungblads konditori på fredag och fira att helgen var i antågande, avslutar hon.

Hon inspireras av landskapet och naturen hon bor och verkar i, dagens och årstidens skiftningar. Även musik är en inspirationskälla som hjälper Katarina att hitta de stämningslägen hon söker.

— Det ska bli oerhört kul att få visa Katarina Fornells verk i konsthallen, säger Greta Vocar, utställningsproducent Alingsås konsthall. Katarinas målningar är både kontemplativa och intensiva och jag tycker att titeln - I ett landskap - ger en fin ingång till utställningen. Här är du välkommen att slå dig ner, omgiven av målningar som likt naturen i ständig förändring där inget är bestående och där det hela tiden finns nya upptäckter att göra. Varmt välkomna till en fantastiskt fin utställning!

Mer om Katarina

Katarina Fornell (f.1960 i Alingsås) uppmuntrades tidigt att teckna och måla. Hon är utbildad på KV:s konstskola samt Hovedskous Målarskola i Göteborg. Fornell har även gått kortare kurser i skulptur och grafik.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Utställningsproducent Alingsås konsthall
Greta Voćar