2020-10-30 14:47Pressmeddelande

Endast bokade besök i bad och ishall – gymnasiet planerar nya åtgärder

Barnfamiljer måste framöver förboka eventuella besök i Nolhaga Parkbad, vattengympan ställs in och ishallen kommer bara att hålla öppet för föreningar. Det är några av de åtgärder som Alingsås kommun nu inför med anledning av att spridningen av covid –19 åter ökar i området.

Folkhälsomyndigheten har både infört nya restriktioner och återinfört tidigare råd för minska smittspridningen. Nu genomför även Alingsås kommun en rad lokala justeringar i kommunens verksamheter.

Nolhaga Parkbad inför förbokade besök

Med start imorgon till och med nästa fredag kommer Nolhaga Parkbad att hålla helt stängt för allmänhet. Inga spontanbesök kommer att kunna göras. Därefter så kommer badet endast att vara tillgängligt för de som förbokat sina besök. Barnfamiljer kommer att kunna boka tider under onsdagar, lördagar och söndagar, från och med lördagen den 7 november.

Skolornas simundervisning i Nolhaga Parkbad fortsätter som tidigare. Så till vida att föreningarna inte uppger något annat kommer även den kommunala och föreningsdrivna simskolan att fortsätta sina lektioner. Till skillnad mot simundervisningen som alltså kommer att hållas, så ställs all vattengympa och övriga vattenpass tills vidare in.

Nolhalla ishall stängs tillsvidare

Nolhaga ishall stängs tillsvidare för allmänheten. Detta gäller från och med imorgon, lördag. Vad gäller de föreningar som nyttjar ishallen så beslutar de beslutar själva om huruvida de olika aktiviteter som normalt sett utövas på isen kommer att fortgå.

Museet stängt – bibliotek och konsthall öppet

Alingsås biblioteket och konsthall kommer att hålla öppet som tidigare, samtidigt som allmänheten uppmanas följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, som bland annat säger att vi endast bör göra nödvändiga besök i offentliga inomhuslokaler.

Alingsås museum har för närvarande ingen utställning igång och håller stängt tillsvidare.

Besked om eventuella förändringar för gymnasieskolan på måndag

Även Alströmergymnasiets i Alingsås planerar för åtgärder som syftar till att minska smittspridningen. Ytterligare information kommer kring detta på måndag, den andra november.

Grundskolan

Det sker ingen förändring av verksamheterna inom förskola, förskoleklass, grundskola, fritidshem, pedagogisk omsorg och grundsärskola. Dessa pågår som tidigare.

Skydda de äldre – besök inte boendena!

Om det inte är absolut nödvändigt – besök inte våra äldreboenden. Den uppmaningen kommer från kommunen som återinför restriktioner kring äldreboendena. Den planerade öppningen av träffpunkterna för äldre skjuts upp en månad, till den 1 december. Besök på Kvarnbackens korttidsboende är nu endast tillåtet om det sker utomhus.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Niklas Ehnfors
Niklas Ehnfors
Journalister som vill komma i kontakt med Alingsås kommun för svar på frågor, intervjuer etc., är varmt välkomna att kontakta kommunikationschefen som både förmedlar svar på frågor och kontakt med rätt person.