2022-03-17 06:55Pressmeddelande

Bronsskatten i Alingsås

Del av halsring.
Foto: Mikael AgatonDel av halsring. Foto: Mikael Agaton

Onsdagen den 15 juni slås dörrarna upp till Alingsås museums nya utställning ”Bronsskatten”. Det var orienteraren Tomas Karlsson som våren 2021 bokstavligen sprang på ett unikt bronsåldersfynd som legat gömd under ett stenblock i drygt 2 500 år. Nu visas de äntligen upp för allmänheten.

— Fyndet är verkligen spektakulärt, säger Mikael Hammelev Jörgensen, utställningsproducent Alingsås museum. Vi är så glada över att vara det första museet i Sverige att få visa dessa föremål, såsom kedjor, dräktsnålar, fot- och halsringar med mera. Riksantikvarieämbetet har fyndplacerat föremålen på museet i Lödöse, så det är där de kommer förvaras permanent. Men inför vår egen utställning har vi haft ett jättebra samarbete och löpande dialog med Lödöse museum och VGR om hur och när vi kan visa denna bronsskatt.

Depåfyndet, som det kallas, visade sig vara ett av de större i Europa från senare år och består av olika smycken och dräktspännen som har tillhört en högstatuskvinna. De är välgjorda och noggrant konstnärligt utformade, och dessutom välbevarade. Varför de låg just där i skogarna utanför Alingsås vet ingen, men forskarna har flera olika teorier.

— Vi hittade föremål i tre olika gömmor, berättar Christian Horn, arkeolog och forskare vid institutionen för historiska studier. Han var en av de arkeologer som var på tidigt på plats vid utgrävningen. Vi tror att de har placerats där vid olika tillfällen under en period upp till 150 år. Varje gömma var uppbyggd på ett speciellt sätt, omgärdat av flata stenar som skyddade bronsföremålen från väta och därmed erodering - därför är de så välbevarade.

Men varför lades de undan, gömdes?

— Att hitta ett sådant här fynd är mycket ovanligt, unikt faktiskt, jag är nästan avundsjuk på mig själv att jag får vara med om detta, säger Christian.Det finns olika teorier om varför de lades i gömmor, fortsätter Christian Horn. Dimensionen på smyckena och det faktum att flera av hals- och fotringarna är medvetet brutna skulle kunna påvisa att de lades där som ett slags offer eller kanske för en speciell ceremoni som ett giftermål snarare än att de var tänkta att bäras till vardags. Vi har fler frågor än svar just nu.

Skatten i skogen

Tomas Karlsson som är kartritare och illustratör till vardags, var ute en solig torsdag förra påsken för att rita en ny karta till en kommande orienteringstävling. Han stod på ett stenblock och skulle precis ta ett steg därifrån då han fick syn på något som blänkte till.

— Jag fattade inte vad det var, tänkte först att det kanske var någon som gömt undan attiraljer som används vid ett lajv eller liknande, säger Tomas Karlsson. Föremålen var så välbevarade, som om någon lagt dit dem tidigare samma dag.

Det tog en stund innan det gick upp för Thomas att detta kunde vara något stort, något av allmänintresse. Han satte sig på stenen igen och började googla på hur man skulle göra om man hittat ett historiskt intressant fynd. Han mailade till Riksakvarieämbetet, till Länsstyrelsen och till olika arkeologer. Sedan lade han försiktigt tillbaka fynden på platsen där han funnit dem och fortsatte med sin karta.

— När jag var barn så drömde jag om att hitta en skatt i skogen, fortsätter Tomas. Nu har jag gjort det!

Utställningen Bronsskatten

Alingsås museum är i full färd med att bygga utställningen på våning fyra i Alströmerska magasinet. Fynden ställs ut i klimatanpassade montrar för att hålla temperatur och luftfuktighet reglerad och konstant. Fokus ligger givetvis på själva fynden, men man kommer också berätta om bronsåldern i stort.

— Detta ett unikt tillfälle, verkligen ”once in a lifetime” - för både Alingsås museum, alingsåsarna och andra besökare, säger Maria Larsdotter-Spertina, verksamhetschef Kultur, turism och evenemang. Missa inte detta, är min uppmaning!

Allmänheten bjuds in till invigningen som sker på kvällen onsdagen den 15 juni.
Mer information om invigningen kommer senare under våren.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Projektledare evenemang
Claes Andreasson