2021-11-17 16:00Pressmeddelande

Bokbussen på plats lagom till vårterminen

Redan den 10 januari ska Ingareds stationära bokbuss vara på plats och i bruk. Det betyder att Ingaredsborna endast hänvisas till biblioteket i Alingsås några veckor medan flytten från nuvarande lokal pågår.

— Känns bra att lösningen är på plats så snart som möjligt efter flyttarbetet, säger Anne Gunnevik (L), ordförande i kultur- och utbildningsnämnden.

Bakgrunden till att biblioteket i Ingared ska flytta är att Alingsås kommun behöver nuvarande lokal för att tillgodose behovet av förskoleplatser. Den kortsiktiga lösningen för biblioteket blir då en stationär bokbuss som placeras på en tillgänglig plats i centrala Ingared i närheten av skolan.

— Bussen blir självklart mindre än nuvarande lokal men det känns ändå väldigt bra att vi fått till den här lösningen som erbjuder Ingaredsborna den grundläggande biblioteksservicen att låna böcker, säger Maria Larsdotter-Spertina, verksamhetschef på kultur- och utbildningsförvaltningen.

Den 22 november startar flytten av biblioteket in i bussen. Från det datumet fram till öppningen den 10 januari hänvisas Ingaredsborna till Alingsås för biblioteketsärenden. Dock kommer det vara förlängd lånetid de här veckorna för att underlätta för de som lånat böcker.

— Det är mycket arbete med en flytt för det måste vara ordning och reda i bussen så vi använder utrymmet på bästa sätt. Men vi siktar på att kunna öppna igen redan den 10 januari lagom till vårterminen, säger Maria Larsdotter-Spertina.

Den stationära bokbussen kommer att ha samma öppettider som den tidigare bibliotekslokalen och det kommer även erbjudas Meröppet utöver tiderna när bussen är bemannad.

— Jag tror att detta blir en bra lösning på kort sikt. Men självklart fortsätter förvaltningen arbetet med att hitta en ny permanent lokal för biblioteket i Ingared, säger Anne Gunnevik (L).

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Anne Gunnevik
Ordförande kultur- och utbildningsnämnden (L)
Anne Gunnevik