2023-10-25 17:54Pressmeddelande

Beslut om ny skola i Ingared

Illustration över hur den nya Ingaredsskolan ska komma att se ut när allt är färdigt. Illustration över hur den nya Ingaredsskolan ska komma att se ut när allt är färdigt.

Idag, onsdag 25 oktober, fattade Alingsås kommunfullmäktige beslut om genomförande av ny skola i Ingared. Nya Ingaredsskolan blir både nyskapande och funktionell, med plats för 735 elever från förskoleklass upp till årskurs nio – och ett nytt folk- och skolbibliotek samt fritidsgård.

– Det här blir ett stort lyft för Ingared och den södra kommundelen, som har vuxit och fortsätter att växa. Nu får barn och unga även här möjlighet att gå i skolan där de bor. Dessutom kommer de nya lokalerna kunna bidra till aktiviteter och möten utanför skoltid, säger Daniel Filipsson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Den nya skolan

Den nya skolan i Ingared ersätter nuvarande skola för årskurs F-6 och byggs inom befintligt skolområde. Nya Ingaredsskolan ger plats åt 735 elever i årskurs F-9, vilket möjliggör att samtliga elever i södra Alingsås får skolplacering i kommundelen där de bor. I nuläget pendlar södra kommundelens högstadieelever in till Alingsås för undervisning.

Skolan kommer att bestå av två separata skolbyggnader. Den ena skolbyggnaden ger plats åt elever i årskurs F-6, matsal för hela skolan och tillagningskök. I den andra byggnaden ska elever i årskurs 7-9 gå och där ska även finnas en fritidsgård samt specialsalar som är till för alla elever på skolan.

Den nuvarande idrottsbyggnaden behålls och som en del i projektet förnyas omklädnings- och duschrum. Ett nytt folk- och skolbiblioteket tillskapas i befintlig idrottsbyggnad.

En viktig mötesplats

Lokalerna har planerats så att vissa delar kan användas till aktiviteter utanför skoltid. Syftet är att bredda skolbyggnadens roll i området och skapa en mötesplats i närsamhället.

– Det här beslutet har föregåtts av en medborgardialog där vi fått in många värdefulla synpunkter. Något som efterfrågades var möjligheten att använda lokalerna till mer än skola och undervisning. Vi har därför planerat nya Ingaredsskolan för att skapa en flexibel användning. Man kan tänka sig kurser, föreläsningar och andra större sammankomster som kan hållas på kvällar och helger, säger Simon Waern (S), kommunstyrelsens vice ordförande.

Bakgrund

Området Ingared i Alingsås södra kommundel växer och antalet bostäder i samhället ökar. Inflyttningen och den ökade befolkningen medför att efterfrågan på platser i förskola och skola ökar.

Enligt nuvarande tidplan ska skolbyggnaden för F-6, inklusive färdigställande av bibliotek och idrottsbyggnadens omklädningsrum, stå klar inför höstterminen 2025, och skolbyggnaden för årskurs 7–9 ska vara redo för inflyttning höstterminen 2027.

Om Alingsås kommun

Alingsås är staden med den mysiga stadskärnan, de kullerstensbelagda innergårdarna och de historiska träbyggnaderna. Här har du nära till både naturen, de många sjöarna och de många möjligheter som Göteborgsregionen har att erbjuda. Alingsås är med sitt attraktiva läge under kraftig tillväxt men har ändå lyckats behålla sin genuina, historiska karaktär. I Alingsås kommun jobbar nästan 4000 medarbetare för att varje dag ge god samhällsservice till invånare, besökare, företag och föreningar. I kommunens vision för 2040 är Alingsås Västsveriges vackraste kulturstad i en levande bygd. Genom nytänkande, engagemang och tillgänglighet skapas livskvalitet för alla.

Daniel Filipsson
Kommunstyrelsens ordförande (M), gruppledare Moderaterna